Avia CS-199

Avia CS-199

12. 08. 2018

Avia CS-199 byla dvojmístnou variantou řadového stíhacího letounu S-199, kterým byly naše letecké pluky vyzbrojené na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století.

Na území Československa zůstalo po skončení 2. světové války velké množství draků německých stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109 verzí G a K. Bylo rozhodnuto tyto stroje zkompletovat a využít je pro nově budované československé vojenské letectvo. Hlavním dodavatelem rekonstruovaných “stodevítek” byla továrna Avia. Vzhledem k nedostatku původních motorů Daimler Benz DB 605 bylo rozhodnuto adaptovat drak Bf 109 pro motor Jumo 211 (čs. označení M-211). Práce na úpravě byly v Avii zahájeny na podzim 1946. První S-199 vzlétla 25. dubna 1947 a od února 1948 začala vojenská správa přebírat sériové letouny z Avie.

Některé zvláštní letové vlastnosti S-199 si vynutily stavbu dvoumístné varianty pro přeškolení na typ. Úpravami cvičné Bf 109 G-12 a trupů jednomístných letounů vznikla verze označovaná CS-199. V letech 1947–51 bylo postaveno 450 kusů jednomístných S-199 a 82 dvoumístných CS-199. Avie S-199 se staly standardními stíhacími letouny čs. letectva až do první poloviny padesátých let. Poslední z nich dosloužily v roce 1957. Asi třicet strojů sloužilo u Bezpečnostního letectva. V roce 1948 bylo 24 kusů S-199 exportováno do Izraele, kde sloužily s bojovým jménem Sachin (nůž) u 101. a 105. perutě IDF/AF.

K nejvzácnějším exponátům Leteckého muzea VHÚ patří dvoumístný stroj Avia CS-199 trupového kódu UC-26 a výrobního čísla 565. Ten svojí leteckou službu ukončil v Leteckém učilišti Prostějov. Na základě upozornění leteckého instruktora mjr. Zbyňka Jandy byl pak nalezen na dvoře školy v Čelechovicích u Prostějova. Odtud byl v listopadu 1966 převezen do Vojenských opraven Přerov. V letech 1967–68 na něm byla provedena generální oprava v n. p. Avia Letňany. Poslední práce dokončili technici muzea v roce 1972. Jeho zbarvení pak odpovídalo provedení jak letoun sloužil v Leteckém učilišti Prostějov koncem 40. a začátkem 50. let minulého století.

Technická data:

Motor: M-211 (Jumo 211) o výkonu 992 kW (1 350 k)

Rozpětí 9,92 m

Délka 8,94 m

Hmotnost prázdného letounu 2 600 kg

Vzletová hmotnost 3 500 kg

Maximální rychlost 440 km/h

Dostup 9 000 m

Dolet 800 km

 

Jan Sýkora

 

Aktuálně



Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

27. 03. 2025
Historie a vojenství číslo 1/2025 pojednává o zajímavých a méně známých kapitolách…
Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

26. 03. 2025
Na dva druhy umění, které vznikalo pod rukama vojáků za 1. světové…
80. výročí amerického náletu na Prahu 25. března 1945

80. výročí amerického náletu na Prahu 25. března 1945

25. 03. 2025
Dnes si připomínáme 80 let od leteckého útoku na Prahu. První velké…
Dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj převzaly dvě desítky lidí

Dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj převzaly dvě desítky lidí

24. 03. 2025
Dvě desítky hrdinů, kteří odmítli komunistické zlo a postavili se mu na…
Přijďte ve čtvrtek do Armádního muzea na komentované historické filmy z našich sbírek

Přijďte ve čtvrtek do Armádního muzea na komentované historické filmy z našich sbírek

24. 03. 2025
Další podvečer při němž odborníci z VHÚ Praha komentují dochované historické filmové…