Jakovlev Jak-40 K

Jakovlev Jak-40 K

Jakovlev Jak-40 byl malý sovětský, třímotorový dopravní letoun z poloviny 60. let minulého století. Měl být náhradou za stroje Iljušin Il-12 a Il-14. Jeho první prototyp vzlétl 21. října 1966. V roce 1968 začaly pak Jaky-40 létat na pravidelných linkách. Jejich kapacita byla od 24 do 32 cestujících, podle varianty a posádku tvořili zpravidla dva piloti a palubní technik. Byly používány jak k přepravě osob, tak i pro vojenské účely. Celkem bylo vyrobeno na 1 010 Jaků-40, včetně prototypů a z toho asi 125 kusů bylo exportováno do mnoha zemí světa.

Letouny Jak-40 užívaly i Československé státní aerolinie, Československá lidová armáda a létaly i v naší vládní letce. Jaky Armády České republiky sloužily na základně Praha-Kbely a byly vysoce ceněny pro svoji spolehlivost, dobré letové vlastnosti a nízké provozní náklady.

Stroj trupového čísla 1257 byl vyroben v roce 1978 jako varianta K s možností konvertibilně uspořádat kabinu, a s rozměrnými nákladovými vraty na levoboku trupu. Jeho zálet provedl dne 29. března 1978 pilot Vanjaščin. Následně byl předán zákazníkovi, to jest Ministerstvu vnitra ČSSR. Poté dlouho létal pod „bezpečnostní“ registrační značkou OK-BYJ.

Do vojenských služeb se dostal počátkem roku 1999. Převzal jej VÚ 8407 Praha a úspěšně jej provozoval až do října 2020. Poté byl v rámci ukončení provozu typu odstaven a určen pro sbírku VHÚ. K 20. říjnu 2020 měl nalétáno 8 303 h 41 min, při 8 814 startech.

Do sbírky VHÚ byl stroj převeden v květnu 2021 a záhy dne 4. června 2021 za vydatné pomoci příslušníků 24. zDL Praha-Kbely přetažen po zemi do prostor venkovní expozice Leteckého muzea VHÚ.

Pohonné jednotky tvořily tři dvouproudové motory Ivčenko AI-25, každý o tahu 14,7 kN

 

Rozpětí 25 m

Délka 20,36 m

Výška 6,5 m

Prázdná hmotnost 10 140 kg

Maximální vzletová hmotnost 16 100 kg

Maximální rychlost 600 km/h

Dolet 1 800 km

Aktuálně



Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

20. 06. 2025
Hlavní studie Historie a vojenství číslo 2/2025 pojednává o dosud ne příliš…
Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…
Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…
My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…