Let Praha -Tokio na letounu Letov Š-16

Let Praha -Tokio na letounu Letov Š-16

Snímky z léta roku 1927 dokumentují let pplk. Skály a mechanika Taufera z Prahy do Tokia, který se uskutečnil na průzkumném a bombardovacím letounu Š-16 firmy Letov. Na prvním snímku jsou českoslovenští letci se svým letounem na japonském letišti, na druhém snímku jsou se svými hostiteli v Tokiu.

 

Vývoj tohoto letounu začal roku 1925; první prototyp byl zalétán na podzim 1926 a hned poté byl předveden na aerosalónu v Paříži. Stroj, který se vyznačoval celokovovou kostrou s plátěným potahem, vzbudil velký zájem, a to nejdříve v cizině – prvních 22 kusů objednalo lotyšské letectvo. Československé Ministerstvo národní obrany přistupovalo k tomuto typu nejprve obezřetně, hodlalo jej důkladně vyzkoušet, a první větší sérii letounů Š-16 objednalo až v červnu 1928.

Dvojplošník Š-16 ve své základní verzi byl dlouhý 10,22 m, rozpětí křídel činilo 15,30 m; vzletová hmotnost činila 2280 kg. Zajímavostí byl širokorozchodný dělený podvozek; zvláštní znamení představovala ocasní plocha ostrého, srpkovitého tvaru (do jisté míry viditelné i na našem prvním snímku). Osádku tvořili dva muži. Výzbroj tvořily synchronizovaný kulomet ráže 7,7 mm a dvojice kulometů téže ráže, obsluhovaná druhým členem osádky. Letoun Š-16 ve své základní verzi byl pro čs. letectvo vyráběn v provedení průzkumném (označován jako Š-16) a bombardovacím (ŠB-16); dohromady jich bylo dodáno 89. I na průzkumné letouny byly postupně doplněny pumové závěsníky. Stroj mohl nést 300–500 kg bomb. Letouny Š-16 čs. letectva byly vybaveny motorem Lorraine-Dietrich 12Cc o výkonu 330 kW.

Výhodou typu Š-16 byla jeho rychlost: roku 1927 dosáhl letec Alois Ježek světového rekordu, když na jednom ze strojů určených pro Lotyšsko letěl rychlostí 230,9 km/h. Stroje Š-16L, učené pro Lotyšsko, nesly motory Hispano-Suiza o stejném výkonu jako verze pro čs. letectvo. Konstrukce Šmolíkova letounu však umožňovala instalovat různé typy leteckých motorů o výkonu až 600 kW. Instalací motorů o různém výkonu tak vzniklo nejméně osm dalších verzí, označovaných jako Š-116 až Š-816. Byly vyráběny v malých počtech, nejčastěji pro účely testování motorů nebo pro letecké závody; i s nimi se počet letadel, odvozených od původního typu Š-16 a vyrobených pro čs. letectvo, vyšplhal na 115.

Letouny Š-16 se uplatnily i v cizině. Po lotyšské objednávce následovalo dodání 16 strojů do Turecka (Š-16T). Zajímavostí byla verze Š-16J ve formě hydroplánu, určená pro Jugoslávii. Roku 1929 se na Jadranu konaly zkoušky s jediným prototypem – došlo však k nadměrné korozi plováků a jugoslávská strana tuto spolupráci ukončila. Až na toto nedopatření se letouny Š-16 a odvozené verze v čs. i cizích službách plně osvědčily, zdárně se účastnily leteckých závodů, podnikaly dálkové lety. Nejvýznamnější z těchto letů je zachycen na snímcích, které zveřejňujeme. Podplukovník Jaroslav Skála a mechanik Matěj Taufer odletěli 8. srpna 1927 z Prahy; jejich cílem bylo Tokio. Po celou cestu čelili problémům, způsobeným počasím i problémy s motorem, přesto však přes Moskvu, Krasnojarsk, mandžuský Mukden a korejský Pchjongjang (za japonské vlády přejmenovaný na Hejdžó) doletěli až do Tokia. 18. září na zpáteční cestě nouzově přistáli u Krasnojarska. Z jejich letounu se zachovalo pouze směrové kormidlo, které se nalézá ve sbírkách Leteckého muzea Kbely.

Letouny Š-16 a jejich verze ve své době tvořily značnou část čs. průzkumného a bombardovacího letectva; ještě roku 1930 byla předvedena poslední verze Š-16r a výroba Š-16 ustala až roku 1932. Od poloviny třicátých let byly tyto stroje nahrazovány typy A-100 a A-101.

 

Aktuálně



Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

26. 03. 2025
Na dva druhy umění, které vznikalo pod rukama vojáků za 1. světové…
80. výročí amerického náletu na Prahu 25. března 1945

80. výročí amerického náletu na Prahu 25. března 1945

25. 03. 2025
Dnes si připomínáme 80 let od leteckého útoku na Prahu. První velké…
Dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj převzaly dvě desítky lidí

Dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj převzaly dvě desítky lidí

24. 03. 2025
Dvě desítky hrdinů, kteří odmítli komunistické zlo a postavili se mu na…
Přijďte ve čtvrtek do Armádního muzea na komentované historické filmy z našich sbírek

Přijďte ve čtvrtek do Armádního muzea na komentované historické filmy z našich sbírek

24. 03. 2025
Další podvečer při němž odborníci z VHÚ Praha komentují dochované historické filmové…
Seminář pro muzejní pedagogy se konal v Armádním muzeu Žižkov

Seminář pro muzejní pedagogy se konal v Armádním muzeu Žižkov

24. 03. 2025
Členové oddělení muzejní pedagogiky Vojenského historického ústavu Praha a Komise pro práci…