Letecký naviják Herkules III

Letecký naviják Herkules III

K novým přírůstkům do sbírky VHÚ nedávno přibyl československý samohybný naviják pro vlekání kluzáků Herkules III s původní kovovou karosérií z padesátých let minulého století. Šlo se o tovární výrobek Moravanu Otrokovice, tehdy ještě závodu Strojíren první pětiletky n.p. Kunovice. Naviják byl vyvíjen podle návrhu Jaroslava Dobrovolského a požadavků plachtařů od poloviny padesátých let.

Prototyp, údajně ještě s hliníkovou karosérií, byl představen veřejnosti ve Vodochodech a také na velkém leteckém dnu v Ruzyni v roce 1956, a již následujícího roku se rozjela sériová výroba. Původní navijáky měly ještě kovovou karosérii, která byla později překonstruována na laminátovou. Navijáky H-III byly vyráběny ve velkých počtech a dostaly je skoro všechny aerokluby Svazarmu. Velká část produkce šla ovšem na vývoz, hlavně do SSSR. Udává se, že bylo vyrobeno na 522 kusů těchto navijáků a z toho 359 bylo dodáno do Sovětského svazu, další šly do mnoha zemí světa.

Z provozního hlediska představoval Herkules III velký pokrok. Odpadla složitá manipulace při přípravě k provozu, měl i jednoduchou obsluhu a nezáludné vlastnosti. Zpravidla stačilo pro technicky zkušenějšího jedince pár startů pod dozorem staršího navijákaře, a byl schopen sám vlekat. Také výkonové parametry přesně vyhovovaly pro vleky cvičných kluzáků L-13 Blaník ve dvojím obsazení. Strojník musel pouze dát plný plyn a naviják v podstatě, zásluhou vhodně zvoleného motoru a hydraulické odstředivé spojky, sám spolehlivě vykonal start bez zbytečného přetěžování letadla.

Z technického hlediska se jednalo o dvoububnový samohybný letecký naviják pro vlečení kluzáků do vzletové hmotnosti 500 kg. Vznětový motor tvořil s převodovou skříní náhonů bubnů a pojezdu jeden celek. Odpérovaná zadní kola byla řiditelná, hnací byla přední kola. Bubny s ocelovými lany o délce zpravidla 1 000 m byly umístěny na výkyvných lafetách, ty nesly zároveň pérové sekací zařízení. Karoserie navijáku byla pontonová, a kromě bezpečnostního rámu a elektrovybavení nesla i palivovou nádrž o obsahu 48 litrů nafty. Naviják se při pojíždění řídil volantem na levé straně kabiny, měl pouze ruční plyn a pojezdovou nožní brzdu, spojka byla hydraulická. Při vlastním navíjení seděl navijákař vpravo a obsluhoval bubny, jejich brzdy a přípusť motoru. Naviják poháněl motor Tatra 108 o výkonu 135 k (99 kW) při 2 000 ot/min.

Představovaný exponát s výrobním číslem 007, byl vyroben již v roce 1958. Jeho kovová karosérie byla v mnohém odlišná od pozdějších sklolaminátových. Měla jinak řešeny výztuhy, uchycení reflektorů, otvory pro chlazení motoru a stupy pro posádku. Stroj byl zřejmě zpočátku přidělen otrokovickým plachtařům a později AK Holešov, který plnil funkci závodního aeroklubu n.p. Moravan. Dostal imatrikulační číslo 326 a poctivě konal svůj díl práce při výcviku plachtařů. Postupně prodělal tři generální opravy, poslední na podzim 1985 v Aerotechniku, podniku ÚV Svazarmu – závodě Moravská Třebová.  Po ukončení činnosti na letišti v Holešově se dostal do majetku nově vzniklého Aeroklubu Luhačovice, kde spolehlivě tahal větroně až do roku 2018. Poté byl nabídnut do sbírky VHÚ. V budoucnosti se plánuje jeho vystavení v rámci nově tvořené expozice sportovního letectví Leteckého muzea VHÚ.

Hlavní technické údaje

Délka 3,340 m

šířka 1,820 m

výška 1,5 m

prázdná hmotnost 2300 kg

max. pojezdová rychlost 15 km/h

Aktuálně



V Armádním muzeu Žižkov diskutují historici na konferenci  "Nové pohledy na rok 1945", ve středu můžete přijít i vy

V Armádním muzeu Žižkov diskutují historici na konferenci "Nové pohledy na rok 1945", ve středu můžete přijít i vy

20. 05. 2025
Poslední z velké řady akcí k 80. výročí konce 2. světové války…
Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

19. 05. 2025
Vojenský historický ústav Praha vydal novou publikaci Války a vojenství v českých…
Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

19. 05. 2025
Zkušenosti z lokálních válek ve Vietnamu a na Středním východě ukázaly rozsáhlé bojové…
Dnes stojíme před podobnou změnou myšlení, jakou prošli naši předkové ve 30. letech, říká v rozhovoru historik Karel Straka

Dnes stojíme před podobnou změnou myšlení, jakou prošli naši předkové ve 30. letech, říká v rozhovoru historik Karel Straka

16. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Vojenský historický ústav Praha pomáhá při vzniku etiopského vojenského muzea

Vojenský historický ústav Praha pomáhá při vzniku etiopského vojenského muzea

16. 05. 2025
Do Prahy přijela ministryně obrany Etiopie Aisha Mohammed Musa, ve svém úřadě…