Letoun Mráz M-1 C Sokol, výr.č. 127

Letoun Mráz M-1 C Sokol, výr.č. 127

Jedním z exponátů Leteckého muzea, který byl zachráněn díky výzvám v časopise Letectví a kosmonautika, je známý turistický a sportovní letoun Mráz M-1 C Sokol. Tuto celodřevěnou konstrukci začala krátce po 2. světové válce vyrábět Továrna letadel Ing. J. Mráz v národní správě a navrhl ji Ing. Zdeněk Rublič na základě svých předešlých výtvorů.

Jednalo se o elegantní dvousedadlovku se zatahovacím podvozkem, jež zaznamenala i slušný exportní úspěch. Tomu pomohly i některé dálkové lety, které Sokoly podnikaly např. do Afriky a Austrálie. Verze C se od původního návrhu lišila přidáním dalšího sedadla za piloty, a tím vynucenou úpravou šípu křídla. Náš exponát byl vyroben v roce 1947 a imatrikulován jako OK-BHM, poté byl předán n.p. Odeva Trenčín jako kurýrní stroj. Tam létal až do roku 1951, kdy byl převeden Dobrovolnému svazu lidového letectví-DOSLET a získal jej aeroklub Trnava.

Po dolétání životnosti byl přenechán Střední průmyslové škole strojní Trnava, kde byl zavěšen ve strojních dílnách. Nakonec ale skončil na zahradě mateřské školky, kde se na něm malí příznivci letectví opravdu podepsali.

V dezolátním stavu byl v roce 1969 objeven trnavským plachtařem Vladimírem Štětinou a ten obratem informoval pracovníky Letecké skupiny VM, kteří jej v září téhož roku převezli do Kbel. Protože letoun byl značně nekompletní, vyzvali restaurátoři LS VM znovu leteckou veřejnost k poskytnutí jakýchkoliv částí na tento typ.

Náročná renovace pak proběhla v dílnách Letecké skupiny a stroj byl předveden veřejnosti 22. října 1970. Jelikož se na jeho povrchu zachovaly ještě původní znaky trenčínských oděvních závodů, byl uveden do zbarvení, jak létal na počátku padesátých let minulého století. Dnes je Sokol vystaven v hangáru č. 40 Leteckého muzea Kbely a dokládá vysokou vyspělost našeho leteckého průmyslu krátce po osvobození.

Motor: Walter Minor 4-III o výkonu 105 k (77 kW)

Rozpětí 10,00 m

Délka 7,35 m

Hmotnost prázdného letounu 425 kg

Vzletová hmotnost 780 kg

Maximální rychlost 230 km/h

Dostup 4 800 m

Dolet 1 000 km

 

Aktuálně



Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…