Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6x6

Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6x6

Po předchozích neúspěšných pokusech o nahrazení zastaralého nákladního automobilu Praga V3S vyhlásila Armáda České republiky v devadesátých letech minulého století zadávací podmínky na nový střední terénní nákladní automobil. V polovině devadesátých let zvítězily ve výběrovém řízení Roudnické strojírny a slévárny a.s. Roudnice nad Labem se svým speciálem ROSS R 210.12 VV 6x6. (R – Renault, 210 výkon motoru v koních, 12 – celková hmotnost v tunách, VV – vojenský valník). Vůz vznikl ve spolupráci s automobilkou Renault, která dodala kabinu řidiče a motor. Nápravy vozu jsou tuhé, portálové s čelními redukcemi v kolech, jejich konstrukce vychází z náprav vozidla P V3S. Zadní nápravy se stálým záběrem jsou vybaveny mezinápravovým diferenciálem. Každá náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu.V roce 1997 bylo v rámci ověřovací série pro potřeby AČR dodáno 15 vozidel ve verzi vojenský valník. Později bylo dodáno několik automobilů se skříňovými nástavbami a ve verzi pro výcvik řidičů se zdvojeným ovládáním. Celkem v Roudnici pro armádu vyrobily 21 vozů všech verzí. V roce 1998 byla mezi výrobcem a českou armádou podepsána rámcová smlouva, podle níž měly dodávky těchto vozidel pokračovat až do roku 2003. K tomu však nakonec nedošlo, protože další objednávky ze strany AČR byly prakticky zastaveny. Modernizace vozového parku, konkrétně dodávky náhrad za V3S byly odloženy s tím, že armáda má důležitější priority. Pro výrobce z toho vyplývaly značně negativní důsledky, protože do vývoje a výroby typu R210 investoval nemalé finanční prostředky. Z těchto důvodů postupně v Roudnici zanikla automobilová výroba.

Ve sbírce VHÚ se nachází vozidlo ROSS s dvojím ovládáním, které bylo v 90. letech 20. století používáno k výcviku posluchačů ve Vojenské akademii v Brně. Do sbírky byl převeden v roce 2010 z VZ 4218 Nový Jičín.


Technické údaje

Motor: šestiválcový,vznětový, přeplňovaný, s přímým vstřikem paliva, kapalinou chlazený
- typ: Renault MIDR 06.02.26 W 4 EURO 2
- max. výkon: 154 kW při 2 500 ot/min
Hlavní rozměry:
- délka: 7 095 mm
- šířka: 2 490 mm
- výška přes plachtu: 3 250 mm
Hmotnosti:
- pohotovostní: 6 710 kg
- užitečná: 5 290 kg
- celková: 12 000 kg
Max. rychlost: 90 km/h

Aktuálně



Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…