Německý padákový kontejner pro smíšený náklad

Německý padákový kontejner pro smíšený náklad

Dne 22. listopadu 1942 dokončily sovětské jednotky obklíčení německých vojsk u Stalingradu. V pověstném kotli zůstalo téměř tři sta tisíc vojáků, o jejichž zásobování se Luftwaffe pokusila vzduchem. Jedním z dopravních prostředků materiálu byl i padákový kontejner pro smíšený náklad (Mischlastbehälter 1 000 kg), určený pro dodání většího množství zásob předsunutým nebo obklíčeným jednotkám.

Pro bezpečnost letadla provádějícího shoz bylo možné jej odhodit až do rychlosti 300 km/h s minimální výškou letu 200 m nad terénem. Kontejner byl v podstatě válcové těleso z lehkého kovu a tvrzeného papíru o průměru 660 mm a délce 3 174 mm, které neslo kromě nákladu i velký padák, jenž zajišťoval jeho bezpečné zbrždění a měkký dopad. Oba konce kontejneru měly aerodynamické odnímatelné kryty, z nichž čelní, kryjící náklad, obsahoval vlnovcový tlumič pádu a koncový uzavíral schránku s padákem. Po odhozu ze závěsníku letounu se pomocí lanka spustil mechanicko-barometrický časovací spínač, který zajišťoval v závislosti na rychlosti a výšce letu vypuštění padáku, tak aby nedošlo k jeho zachycení letadlem a zároveň aby nebyl poškozen náklad prudkým dopadem na zem.

Do nákladové části z tvrzeného papíru bylo možné složit až 720 kg užitečné zátěže, jako bylo střelivo, léky, potraviny apod. Na šedivě nastříkaném tělese kontejneru byly bíle uvedeny informace o mezních parametrech shozu a způsobu jak se dostat k nákladu. Německé tajné služby dokonce uvažovaly o využití velice podobného zařízení pro transport až tří osob a jejich vybavení do zázemí nepřítele. To by mělo tu výhodu, že celé komando by bylo schopné akce již těsně po dopadu a zamezilo by se rozptýlení výsadku během výskoku. Takový desant by nebyl asi nic příjemného pro osoby trpící klaustrofobií, nemluvě o možnosti selhání padákového systému.

Do muzejních sbírek se tento exponát dostal již 31. května 1943 a to do Heeresmusea Prag, kde byl zapsán jako přírůstek z Říše. Je zajímavé, že Němci předali do muzea tento zřejmě nepoužitý kontejner celkem krátce po stalingradské katastrofě, tedy v době, kdy se ještě dalo předpokládat jeho intenzivní nasazení. Po válce byl převeden do sbírek Vojenského historického muzea VHÚ a příležitostně vystavován.

 

Aktuálně



Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…
Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…