Podtlaková komora PBK-58M

Podtlaková komora PBK-58M

Speciální podtlakové komory sloužily v letectví většinou k simulaci výstupu posádky letadla do nejvyšších vrstev atmosféry, aby tak byli letci připraveni na jevy související s hypoxií tj. s nedostatkem kyslíku v lidském organismu. Tyto nácviky se prováděly většinou ve statických barokomorách. Pro záchranu zdraví letců po opuštění letounu ve velkých výškách a s tím související dekompresí pak sloužily jednodušší pojízdné podtlakové jednotky.

Do sbírky VHÚ byla v roce 1975 zařazená statická barokomora PBK-58M, což byl v podstatě poměrně mohutný ocelový válec, opatřený kontrolními průhledy a bezpečnostními tlakovými dveřmi. Uvnitř byl vlastní prostor pro kontrolované letce, vybavený dýchacími přístroji, lavicemi a stolkem. Tlakové dveře pak tuto kabinu oddělovaly od malé předsíňky, také plně vybavené, určené pro osobu mající dozor nad experimenty. Činnost podtlakové komory byla řízena od ovládacího pultu, vybaveného stejnými ukazateli, jako byly ty, jež měli k dispozici zkoušení letci. Podtlak v barokomoře pak vytvářela speciální vývěva, napojená ještě na vyrovnávací vzduchovou nádrž.

Zařízení bylo schopné letcům imitovat postupný úbytek tlaku vzduchu, odpovídající stoupání letounu do velkých výšek. Letci pak mohli pod dohledem vykonávat různé činnosti bez kyslíkových přístrojů, nebo naopak s jejich využitím. To vše pod přísným dozorem operátorů komory, protože hrozilo vážné nebezpečí nevratných zdravotních změn na organismu testovaných osob.

Samotná podtlaková komora, umístěná i s vybavením v jedné místnosti, měla průměr 1,8 m a byla 3,9 m dlouhá. Opatřena byla osmi pancéřovanými průzory, dvěma pojistnými ventily, vzduchovými přípojkami a natřena krémově bílou syntetickou barvou s hnědými doplňky.

Do sbírky VHÚ ji předala Vysoká vojenská letecká škola Slovenského národního povstání Košice v listopadu 1975. Poté byla komora dlouhodobě uložena v depozitáři Leteckého muzea VHÚ a nyní ji lze spatřit v expozici Jizerskohorského technického muzea v Bílém Potoce.

Aktuálně



Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

20. 06. 2025
Hlavní studie Historie a vojenství číslo 2/2025 pojednává o dosud ne příliš…
Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…
Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…
My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…