PZL-104 Wilga-35 A, SP-CRU, výr. č. 59049

PZL-104 Wilga-35 A, SP-CRU, výr. č. 59049

Mezi nemnohé exponáty Leteckého muzea VHÚ vyrobené polským leteckým průmyslem patří také víceúčelový letoun Wilga-35. Jedná se v podstatě o stroj stejné kategorie jako československý L-60 Brigadýr, ovšem řešený poněkud moderněji. Počátky jeho vývoje spadají do roku 1959, kdy polští konstruktéři navrhli elegantní samonosný hornoplošník, schopný operovat i z nezpevněných ploch a umožňující variabilně upravovat vybavení kabiny.

Wilgy tak mohly sloužit jako cvičné s dvojím řízením, turistické, vlečné nebo výsadkové pro pilota a tři parašutisty. Byla vypracována i verze vojenská, sanitní a speciální zemědělská pro chemické ošetření plodin. Od počátku vývoje se bral i zřetel na exportní možnosti letounu, a proto vznikl model s americkým motorem Continental o výkonu 225 koní. Asi nejrozšířenější variantou Wilgy byl model 35, u kterého došlo k celé řadě technologických zlepšení konstrukce, poháněl jej osvědčený a spolehlivý motor Ivčenko AI-14 RA o výkonu 260 koní. Exponát získaný pro Letecké muzeum VHÚ byl ve verzi Wilga-35 A, což by podle výrobce mělo značit víceúčelovou variantu pro aerokluby, umožňující pilotní výcvik, vlekání větroňů, výsadky a v neposlední řadě soutěžení v přesné navigaci. Stroj SP-CRU byl zalétán na konci roku 1970 a poté předán Aeroklubu Stalowa Wola na letišti Turbia.

Postupně pak prošel několika polskými aerokluby, až byl v roce 1993 přelétnut do Šumperka a prodán novému majiteli. Tím se stal Horizont-Air letecká společnost s r.o. Poté létal převážně v Šumperku, ale nadále pod původní polskou imatrikulací. Poslední let SP-CRU je zaznamenán 25. září 1994 a stroj měl v té době na kontě 2 700 hodin. Je zajímavé, že takto užitečné letadlo, poměrně úspěšně vyvážené do zahraničí, se v Československu vyskytovalo pouze ve třech kusech. V roce 1996 byl letoun nabídnut do sbírek VHÚ a následně odkoupen. Krátce byl vystavován v Leteckém muzeu a poté uložen do depozitáře. V budoucnu je s ním počítáno do nově tvořené expozice sportovního letectví, kde bude vystaven spolu se svými protějšky Aerem L-60 a Jakem Jak-12.

 

Hlavní technické údaje

Délka 8,25 m

Rozpětí 11,14 m

Výška 2,94 m

Prázdná hmotnost 830 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dolet 660 km

 

Aktuálně



Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…
Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

15. 04. 2025
Pohled na problematiku migrace Evropanů z vlastního kontinentu s důrazem na české vystěhovalectví do…
Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

15. 04. 2025
Brněnská fáze bratislavsko-brněnské operace v dubnu 1945 nebyla úplně jednoduchá. Sovětská vojska…