Pro nucené otevření padáku byly často využívány samočinné padákové automaty, které uvolnily vrchlík automaticky v předem nastavené výšce nad zemí, případně v nějaké časové prodlevě po opuštění paluby letadla.
Jedním z takových přístrojů by i prototyp Výsadkového samočinného uvolňovače padáku VSUP-90, vyvíjeného ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu Praha koncem osmdesátých let minulého století. Na vývoji spolupracoval údajně i národní podnik Mikrotechna a jeho letové zkoušky prováděl Vojenský technický ústav letectva a PVO. Uvolňovače VSUP-90 měly nahradit velice rozšířené a spolehlivé automaty KAP-3, do té doby používané v naší armádě.
Obsluha uvolňovače byla velice jednoduchá. Na jeho zadní straně se nastavila požadovaná výška otevření padáku a poté se zabalil do padákové sestavy. Přístroj sám po odjištění vyhodnotil parametry pro ideální spuštění otevírací sekvence a padákový vrchlík uvolnil.
Zkoušky VSUP-90 probíhaly ve VTÚLaPVO na počátku devadesátých let minulého století a přinesly uspokojivé výsledky. Přesto tento baro-mechanický přístroj do výzbroje naší armády zaveden nebyl, protože ke slovu přišly mnohem jednodušší a lehčí elektronické automaty.