Pozvánka do Militärhistorische Museum der Bundeswehr – Flugplatz Berlin-Gatow

Pozvánka do Militärhistorische Museum der Bundeswehr – Flugplatz Berlin-Gatow

14. 09. 2015

Zájemce o historii vojenské techniky, jenž navštíví německou metropoli, si může vyčlenit čas na zhlédnutí sbírek místního vojenského leteckého muzea. Expozice je umístěna na jednom z berlínských letišť Gatow, jež má za sebou dlouhou historii.

Gatow je jedním z historicky čtyř berlínských letišť (dalšími jsou Tempelhof, Tegel a Schönefeld), název dostalo od stejnojmenné čtvrti Berlin-Gatow, v jejímž katastru se nachází.

Jeho vznik je spojen s nástupem Hitlera k moci a odmítnutí do té doby relativně dodržovaných podmínek Versaillského míru. Hitlerovo vedení roku 1935 vyhlásilo znovuvyzbrojování Německa včetně dosud zakázaných druhů zbraní včetně letectva. S jeho rychlým rozvojem musely být budovány nové základny, a tak již roku 1935 dochází k založení letiště Berlin-Gatow. Otevřel je osobně Adolf Hitler 2. listopadu téhož roku. Byla zde dislokována Luftkriegsschule 2 a Luftkriegsakademie, kromě toho odtud probíhaly vládní lety do sídla v Berchtesgadenu.

Není bez zajímavosti, že těsně před pádem Berlína v roce 1945 z tohoto letiště odstartovala slavná německá pilotka Beate Uhse s transportním strojem Siebel Fh 104 a s několika osobami na palubě, včetně svého malého syna, aby se před Rudou armádou zachránili útěkem do severního Německa.

Po porážce nacismu se Gatow krátce nacházel v sovětských rukou, potom se však stal součástí britské okupační zóny Berlína. Od 1. srpna 1945 se letiště dostalo pod britskou správu, jež zde pokračovala půl století.

Pro letiště Berlin-Gatow je nesporně nejvýznamnějším obdobím sovětská blokáda západních okupačních zón a zásobování Berlína vzdušným mostem. Dne 28. června 1948 zde přistál první nákladní stroj, přivážející životně důležitý materiál, během krize dokázali spojenci vzduchem dopravovat více než 1000 tun denně. V období leteckého mostu měli západní spojenci k dispozici dvě z berlínských letišť, druhým byl Tempelhof v americkém sektoru. Třetí Schönefeld se pak nalézal v oblasti sovětské okupační zóny.

Právě období krize uspíšilo výstavbu letiště Tegel v prostoru pod francouzskou správou. Gatow od roku 1958 sloužil především jako britská vojenská letecká základna, na níž ale přistávaly i vládní lety, především královna při oficiálních návštěvách.

V roce 1994 předali Britové základnu spolkovému letectvu, byla zde dislokována 3. letecká divize a v areálu se nacházejí Kasárna generála Steinhoffa.

 

Gatow posledních dvou desetiletí je však spojen především s vojenským muzejnictvím. Jako dávný základ současných sbírek se označuje kolekce uniforem a dalších předmětů, umístěná v takzvané „Místnosti tradic“ v Uetersenu. Počet exponátů včetně velkých trojrozměrných se během let rozrůstal, od roku 1987 se sbírka nazývala Luftwaffen Museum des Bundeswehr. Po spojení obou německých států a uvolnění Gatowu došlo k logickému kroku, vybudování velkého moderního leteckého muzea na tomto letišti. Nabízely se k tomu volné hangáry i rozlehlé plocha někdejší letecké základny. Oficiální otevření nového muzea se odehrálo 23. září 1995.

Jeho sbírky jsou vystaveny jednak v bývalé velitelské budově s věží řízení letového provozu, dále v hangárech číslo 3 a 7. Rozsáhlou expozici však není možné umístit do (byť prostorných) hangárů a značná část letounů tak vytváří předlouhou řadu při okraji vzletové dráhy. Na vnějších plochách najdeme rovněž radiolokační techniku, řízené střely, vozidla a další techniku.

Velitelská budova představuje muzejní expozici, ukazující vývoj německé vzduchoplavby a následně vojenského letectví od jejich samotných prvopočátků v roce 1884. Uvidíme zde množství uniforem, dokumentů a dalších méně rozměrných exponátů.

Hangár 3 láká k prohlídce exponátů, přibližujících obě světové války i obnovení leteckých sil v obou německých státech po roce 1956. Na první pohled uchvátí řada bojových letounů z let první světové války, v tomto případě se však jedná o jejich věrné repliky. Podobnou cestou muzeum získalo legendární stíhací stroj Messerschmitt Bf 109G. Nejde o originální kus, nýbrž rozsáhlou přestavbu ze španělského typu Hispano Aviación Ha-1112. Ten představoval přestavbu německého vzoru, ovšem s motorem Rolls Royce. Pro muzejní účely byl z trupu demontován a lože upraveno pro originální Daimler Benz.

Naprosto původní je však kurýrní Messerschmitt Bf 108 Taifun, ponechaný dokonce v nálezovém stavu. Nedaleko něj je umístěna řízená letounová střela Henschel Hs 193, kuriózní zbraň, jíž lze spatřit také v expozici Leteckého muzea v Praze Kbelích. Doslova magnetem hangáru 3 je však dochovaný raketový stíhací letoun Messerschmitt Me 163B Komet, jediný stroj této kategorie, který byl v celé historii nasazen do boje. Z řady dalších exponátů bych jmenoval alespoň výsadkový kluzák DFS 230 nebo kryt bojové hlavice raketové střely V-2.

Hangár 7 nabízí prohlídku výborně restaurovaných letounů z výzbroje obou německých států i amerického letectva, které má v SRN základny. Vedle sebe tak stojí stíhací letouny Mig-29 a Tornado, v hale samozřejmě nemohou chybět legendy v podobě „dvoumachového“ Starfighteru nebo F-4 Phantom II. Vedle nich stojí amerických cvičný T–37, vrtulník CH-58 a další stroje.

Vnější otevřené plochy umožňují prohlídku celé řady bojových i transportních letounů západoněmeckého i východoněmeckého letectva, zastoupeny jsou zde téměř všechny typy, jež oba státy používaly. Najdeme tu i námořní průzkumný Breguet Br 1150, řadu strojů Suchoj a MiG nebo celou kolekci západních i východních vrtulníků. Vedle nich muzeum vystavuje i rozsáhlou sbírku protivzdušných i protizemních střel, zvláštní pozornost si zaslouží letounová TMC-61 Matador nebo taktická Pershing 1. Z protivzdušných jsou z našeho pohledu méně „okoukané“ Nike Hercules či Hawk. Poutačem se stala vzácná varianta stíhacího F-104 Starfighter, vybavená velkým startovacím raketovým motorem RATO, jenž měl umožnit start z rampy po zničení letištních ploch sovětskými atomovými údery.

Koncem loňského roku byla v hangáru č. 3 zahájena výstava „Falkenstein jde do války“, věnovaná životní dráze rezervisty Falkensteina a jeho působení v letech první světové války. Peter Falkenstein, syn ze selské rodiny z vesnice Eifel u Euskirchenu, narukoval v létě 1914 k pěchotě a prodělal první fázi bojů v zákopech západní fronty. Od roku 1916 působil v polním lazaretu, roku 1917 vstoupil jako dobrovolník do řad leteckého sboru. Prošel pilotním výcvikem, stal se pilotem těžkého bombardéru Gotha a účastnil se nočních náletů v posledních měsících války. Expozice představuje mimo jiné jeho korespondenci z fronty, zejména dopisy matce. Cílem výstavy je ukázat drama války na osudu jednoho konkrétního muže, který ji prošel od bezejmenného bojovníka v bahnu zákopů po respektovaného „císařského orla“.

Ivo Pejčoch

 

Aktuálně



Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

27. 03. 2025
Historie a vojenství číslo 1/2025 pojednává o zajímavých a méně známých kapitolách…
Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

26. 03. 2025
Na dva druhy umění, které vznikalo pod rukama vojáků za 1. světové…
80. výročí amerického náletu na Prahu 25. března 1945

80. výročí amerického náletu na Prahu 25. března 1945

25. 03. 2025
Dnes si připomínáme 80 let od leteckého útoku na Prahu. První velké…
Dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj převzaly dvě desítky lidí

Dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj převzaly dvě desítky lidí

24. 03. 2025
Dvě desítky hrdinů, kteří odmítli komunistické zlo a postavili se mu na…
Přijďte ve čtvrtek do Armádního muzea na komentované historické filmy z našich sbírek

Přijďte ve čtvrtek do Armádního muzea na komentované historické filmy z našich sbírek

24. 03. 2025
Další podvečer při němž odborníci z VHÚ Praha komentují dochované historické filmové…