Švédskému ministru obrany byl představen historický tank Praga, exportovaný ve 30. letech do Švédska

Švédskému ministru obrany byl představen historický tank Praga, exportovaný ve 30. letech do Švédska

29. 01. 2015

Ministr obrany Martin Stropnický se ve čtvrtek 29. ledna setkal v Praze se svým švédským protějškem Peterem Hultqvistem. V úvodu návštěvy si mohli oba ministři obrany prohlédnout i unikátní exponát ze sbírek Vojenského historického ústavu Praha – tančík AH-IV-Sv, který byl na konci 30. let 20. století exportován v počtu téměř padesáti kusů do Švédska.

 

Nejviditelnějším prvkem současné vojenské spolupráce České republiky se Švédskem jsou určitě letouny švédské výroby Jas-39 Gripen, které jsou součástí vzdušných sil Armády České republiky. I v minulosti však proběhly mezi oběma zeměmi živé kontankty v oblasti vojenské techniky. Praktickým výsledkem vzájemných meziválečných vztahů byla dodávka československých tanků do Švédska.

Jednalo se tančíky Praga AH-IV-Sv, které byly severské zemi dodány v počtu 48 kusů a ve zdejší armádě nesly označení Strv m/37. Jeden z exemplářů tohoto tanku je nyní ve sbírkách Vojenského historického ústavu Praha – jedná se o výrobek s pořadovým číslem 47.

Tento tank byl také oběma ministrům při jejich setkání představen v dynamické ukázce před budovou ministerstva obrany. Společně s ním se představilo i druhé vozidlo, v tomto případě šlo o moderní bojový prostředek: jednalo se o dálkově ovládané vozidlo TAROS 6x6 V2, které bylo vyrobeno podnikem VOP CZ s.p.

„Švédsko je pro nás nesmírně významný a věrohodný partner. Máme se Švédskem spoustu společných pohledů nejen v oblasti bezpečnosti a já jsem rád, že pan ministr zavítal do České republiky na svou první bilaterální návštěvu mimo Skandinávii,“ řekl ministr obrany Martin Stropnický.

V podobném duchu hovořil i jeho švédský partner: „Velice si cením a těším se na další spolupráci s Českou republikou, a to nejenom v projektu Gripen, ale také na řešení širších bezpečnostně-politických otázek. Česká republika je pro nás důležitým a velice respektovaným partnerem.“

 

Z historie tanku AH-IV-Sv: zkoušky tanku a výběr švédskými vojenskými představiteli

 

V roce 1936 se švédské ministerstvo obrany rozhodlo posílit výzbroj pluků Royal Skaraborg a Royal Soedermanland vybudováním nových tankových praporů, na tento účel parlament uvolnil částku 4,5 milionu švédských korun. Protože na nákup těžších strojů nemohl objem dostupných prostředků stačit, rozhodla armáda o nákupu levnějších tančíků. Od ledna 1937 zastupovala ve Švédsku pražský koncern ČKD firma Svenska Acumulator Aktienbolaget Jungner. Jejím prostřednictvím dostala švédská vláda nabídku tančíků AH-IV, vyvinutých původně pro Rumunsko.

Významným krokem pro získání objednávky se stalo pozvání švédské vojenské delegace do Prahy. Dne 1. března 1937 dorazili do Prahy plukovník Eric de Laval a štábní kapitán Gilner. Švédové si prohlédli tančíky AH-IV i lehké tanky TNH a P-II-a, zlatým hřebem programu bylo předvedení schopností obrněnců při pohybu zasněženými horami. Tanky se vydaly po vlastní ose do Krkonoš, následovány automobily s delegací a úředníky Českomoravské. V okolí Míseček probíhaly jízdní zkoušky, při nichž tanky vyjížděly do prudkých zasněžených svahů a pak se po nich opět pouštěly dolů. Při jedné z jízd se odehrála kuriózní situace. Na silně zaváté cestě jel vpředu tančík AH-IV, pokusně opatřený radlicí na odstraňování sněhu, kterou si přáli Švédové vyzkoušet, následován osobními automobily. Náhle se před kolonou objevila ohromná závěj, vysoká deset metrů a silnici uzavřela. Technici v tančíku přidali plyn a plnou rychlostí vlétli do nasněženého kopce. Snad až po minutě na druhé straně tančík vyjel z tunelu, který ve sněhové mase radlicí vyřízl. Na volné silnici se vozidlo otočilo a vrátilo se tunelem zpět. Technici vylezli z příklopů a čekal je uznalý potlesk všech přihlížejících, kteří trnuli, že pancéřové vozítko nedokáže ze závěje vyjet. Předvádění v náročném horském terénu zanechalo ve Švédech hluboký dojem, a když 9. března opouštěli Prahu, odváželi si nabídky na různé verze AH-IV a TNH.

Na konci března ve Stockholmu zasedala komise, rozhodující o výběru budoucího tanku. Předsedal jí náčelník generálního štábu generálporučík Nygrén, dva další generálové, plukovník Jung a kapitán Gillner, který přednesl referát o průběhu zkoušek. Dne 19. června 1937 se ve Švédsku sešla tanková komise a schválila nákup 48 tančíků ve verzi Praga AH-IV-Sv.

AH-IV-Sv spočíval na podvozku, tvořeném čtyřmi pojezdovými koly, spojenými po dvou na společné závěsy, odpružené listovými pery, hnacím a napínacím kolem a podpůrnou kladkou. Trup tvořila konstrukce svařená z úhelníků, na níž byl nanýtován pancíř z ocelových plechů. Vrchní část trupu nesla otočnou věž, ve které se nacházela nejsilnější část výzbroje. Prototyp měla pancéřování silné na přídi 15 milimetrů, další plechy se vyznačovaly tloušťkou 5, 6 a 8 milimetrů.

Konstruktéři vyhověli požadavku na instalaci domácí švédské výzbroje a do věže instalují dva těžké kulomety Karlskrona m/39 kalibru 8 milimetrů. Toto rozložení výzbroje umožňovalo její efektivnější využití než u ostatních variant AH-IV (kde se jeden kulomet nacházel ve věži a druhý v trupu). Pohonnou jednotkou se stal šestiválec Volvo FC-ČKD o výkonu 85 koňských sil při 2 850 otáčkách za minutu a obsahu 4 395 ccm. Instalace vlastních kulometů a motorů patřila mezi smluvní požadavky švédské strany. Převodovka Praga Wilson měla pět stupňů pro jízdu vpřed a jeden zpáteční.

Tančíky měly být kompletovány ve Švédsku firmou Jungner, do pěti měsíců od schválení vzorového vozidla měla Českomoravská zahájit expedici materiálu, pancéřové plechy dodávala švédská železárna Avesta z města Sodertalje, která je nařezala podle matric, dovezených z Československa. Továrna Jungner pronajala dvě haly v loděnicích města Oskarhamn, kde probíhala montáž. Schválení prototypu se odehrálo po další návštěvě švédské komise v Československu, tentokrát ji vedl generál Österman, členy byli opět major Bratt, kapitán Gillner a firmu Jungner zastupoval v roli tankového experta kapitán Burman. Dne 1. prosince 1937 byl podepsán protokol o schválení a v dubnu 1938 začala v Oskarhamnu montáž prvních AH-IV-Sv. V halách pracovalo 140 mužů, z toho 20 Čechů a 120 Švédů.

Tým ČKD vedl český inženýr Harry Joss (vzhledem k židovskému původu se v obavě před nacistickým pronásledováním ve Švédsku později usadil). Ačkoliv objednaný materiál přicházel celkem pravidelně, dodávka se poněkud protáhla, a to i přesto, že v prosinci přešli dělníci i technici na denní i noční provoz, aby objednávku splnili do února 1939. Přes veškerou snahu poslední stroj předali až v březnu 1939, pak celou sérii oficiálně převzala Královská vojenská správa ve Stockholmu.

Tančíky AH-IV-Sv dostaly vojenské označení Strv m/37 a v královské armádě působily až do roku 1953. Potom poslední z nich vyřadili, část byla použita jako cvičné terče.

AH-IV-Sv – základní technické údaje 

Hmotnost           4,68 t

Délka                  3,40 m

Šířka                   1,85 m

Výška                 1,95 m

Motor                  FC

Výkon                 85 hp

Rychlost             53 km/h

Zás. PHM           110 lt

Dojezd                170 km

Pancíř                 5-15 mm

Výzbroj              2x m/39

Překážky:

Stoupání          45°

Brod                0,9 m

Stěna               0,5 m

Příkop             1, 6 m

Osádka            2 muži

Aktuálně



Poklady z depozitáře: Bez meteorografu se neobešel žádný vzduchoplavec 

Poklady z depozitáře: Bez meteorografu se neobešel žádný vzduchoplavec 

18. 03. 2025
Další díl videoseriálu webu iDNES.cz Poklady z depozitáře, který vzniká v úzké…
Osvobození Osoblahy

Osvobození Osoblahy

17. 03. 2025
První pozemní jednotky Rudé armády vstoupily do českých zemí 18. března 1945…
Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

15. 03. 2025
Seriál kanálu PRIMA CNN s názvem PRIMA HISTORIE, který vzniká v úzké spolupráci…
"Noty" k hitlerovské okupaci naší vlasti v březnu 1939 byly rozdány již den předtím. Podívejte se na minutovník cesty do nacistického pekla

"Noty" k hitlerovské okupaci naší vlasti v březnu 1939 byly rozdány již den předtím. Podívejte se na minutovník cesty do nacistického pekla

14. 03. 2025
Středa 15. března 1939 vstoupila do našich dějin jako počátek jednoho z nejčernějších…
Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

14. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…