Z pozůstalosti malířky Aleny Čermákové (1926–2009) pochází album s více než osmdesáti černobílými fotografiemi, které dokumentují vznik legendárního monumentálního obrazu československé sorely. Vedle Čermákové se podíleli na jeho tvorbě Jan Čumpelík a Jaromír Schoř. Na fotografiích jsou zachyceni autoři od prvních prací na figurálních studiích až po závěrečné úpravy a slavnostní prezentaci za účasti tehdejších vládních úředníků. Na základě výběru nejzajímavějších záběrů byla v roce 2008 vytvořena koláž a vystavena v Moravské galerii v Brně (Pole orná a válečná).
Monumentální malba na plátně, vytvořena technikou olejové tempery, je pokládána svojí kompozicí za výjimečný projev sakrální tvorby v komunistickém umění podle renesančního modelu. Obraz byl poprvé prezentován v roce 1951 v Moskvě a v následujícím roce na výstavě s názvem „Československo-Sovětské přátelství“ na pražském Slovanském ostrově. Již nedlouho poté však sklidil ostrou kritiku za techniku provedení a kýčovitost.
Zůstává nezodpovězeno, kde se dnes toto svými rozměry skutečně gigantické plátno nachází. Kromě tužkové skicy a dvou akvarelů, které jsou rovněž v majetku Vojenského historického ústavu, je zmíněné album téměř jediným obrazovým dokladem toho, jak neexistující obraz vlastně vypadal. Kresby byly objeveny mezi stovkami skic z archivu Armádního výtvarného studia.
83 kusů fotografií v plátěných deskách červené barvy, 510 x 390 mm.
Album fotografií bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu Praha formou nákupu v roce 2005.