Let Praha -Tokio na letounu Letov Š-16

Let Praha -Tokio na letounu Letov Š-16

Snímky z léta roku 1927 dokumentují let pplk. Skály a mechanika Taufera z Prahy do Tokia, který se uskutečnil na průzkumném a bombardovacím letounu Š-16 firmy Letov. Na prvním snímku jsou českoslovenští letci se svým letounem na japonském letišti, na druhém snímku jsou se svými hostiteli v Tokiu.

 

Vývoj tohoto letounu začal roku 1925; první prototyp byl zalétán na podzim 1926 a hned poté byl předveden na aerosalónu v Paříži. Stroj, který se vyznačoval celokovovou kostrou s plátěným potahem, vzbudil velký zájem, a to nejdříve v cizině – prvních 22 kusů objednalo lotyšské letectvo. Československé Ministerstvo národní obrany přistupovalo k tomuto typu nejprve obezřetně, hodlalo jej důkladně vyzkoušet, a první větší sérii letounů Š-16 objednalo až v červnu 1928.

Dvojplošník Š-16 ve své základní verzi byl dlouhý 10,22 m, rozpětí křídel činilo 15,30 m; vzletová hmotnost činila 2280 kg. Zajímavostí byl širokorozchodný dělený podvozek; zvláštní znamení představovala ocasní plocha ostrého, srpkovitého tvaru (do jisté míry viditelné i na našem prvním snímku). Osádku tvořili dva muži. Výzbroj tvořily synchronizovaný kulomet ráže 7,7 mm a dvojice kulometů téže ráže, obsluhovaná druhým členem osádky. Letoun Š-16 ve své základní verzi byl pro čs. letectvo vyráběn v provedení průzkumném (označován jako Š-16) a bombardovacím (ŠB-16); dohromady jich bylo dodáno 89. I na průzkumné letouny byly postupně doplněny pumové závěsníky. Stroj mohl nést 300–500 kg bomb. Letouny Š-16 čs. letectva byly vybaveny motorem Lorraine-Dietrich 12Cc o výkonu 330 kW.

Výhodou typu Š-16 byla jeho rychlost: roku 1927 dosáhl letec Alois Ježek světového rekordu, když na jednom ze strojů určených pro Lotyšsko letěl rychlostí 230,9 km/h. Stroje Š-16L, učené pro Lotyšsko, nesly motory Hispano-Suiza o stejném výkonu jako verze pro čs. letectvo. Konstrukce Šmolíkova letounu však umožňovala instalovat různé typy leteckých motorů o výkonu až 600 kW. Instalací motorů o různém výkonu tak vzniklo nejméně osm dalších verzí, označovaných jako Š-116 až Š-816. Byly vyráběny v malých počtech, nejčastěji pro účely testování motorů nebo pro letecké závody; i s nimi se počet letadel, odvozených od původního typu Š-16 a vyrobených pro čs. letectvo, vyšplhal na 115.

Letouny Š-16 se uplatnily i v cizině. Po lotyšské objednávce následovalo dodání 16 strojů do Turecka (Š-16T). Zajímavostí byla verze Š-16J ve formě hydroplánu, určená pro Jugoslávii. Roku 1929 se na Jadranu konaly zkoušky s jediným prototypem – došlo však k nadměrné korozi plováků a jugoslávská strana tuto spolupráci ukončila. Až na toto nedopatření se letouny Š-16 a odvozené verze v čs. i cizích službách plně osvědčily, zdárně se účastnily leteckých závodů, podnikaly dálkové lety. Nejvýznamnější z těchto letů je zachycen na snímcích, které zveřejňujeme. Podplukovník Jaroslav Skála a mechanik Matěj Taufer odletěli 8. srpna 1927 z Prahy; jejich cílem bylo Tokio. Po celou cestu čelili problémům, způsobeným počasím i problémy s motorem, přesto však přes Moskvu, Krasnojarsk, mandžuský Mukden a korejský Pchjongjang (za japonské vlády přejmenovaný na Hejdžó) doletěli až do Tokia. 18. září na zpáteční cestě nouzově přistáli u Krasnojarska. Z jejich letounu se zachovalo pouze směrové kormidlo, které se nalézá ve sbírkách Leteckého muzea Kbely.

Letouny Š-16 a jejich verze ve své době tvořily značnou část čs. průzkumného a bombardovacího letectva; ještě roku 1930 byla předvedena poslední verze Š-16r a výroba Š-16 ustala až roku 1932. Od poloviny třicátých let byly tyto stroje nahrazovány typy A-100 a A-101.

 

Aktuálně



Přijďte v úterý 11. 3. na přednášku "Umění vysoké a zákopové" z cyklu o 1. světové válce

Přijďte v úterý 11. 3. na přednášku "Umění vysoké a zákopové" z cyklu o 1. světové válce

10. 03. 2025
V úterý 11. března můžete přijít na přednášku z cyklu 1. světová…
Z restaurátorských dílen: Dvě pistole, které letos obohatily podsbírku palných zbraní

Z restaurátorských dílen: Dvě pistole, které letos obohatily podsbírku palných zbraní

07. 03. 2025
Pokračujeme v publikování práce kolegů z restaurátorských dílen Vojenského historického ústavu Praha.…
Další z cyklu promítání v Armádním muzeu Žižkov: tentokrát o československých vojácích ve Velké Británii

Další z cyklu promítání v Armádním muzeu Žižkov: tentokrát o československých vojácích ve Velké Británii

06. 03. 2025
Další projekce z cyklu „Komentované filmy ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha“ se…
Česká kolaborantská ostuda. Výrostci z dobrovolnické roty slíbili věrnost Hitlerovi

Česká kolaborantská ostuda. Výrostci z dobrovolnické roty slíbili věrnost Hitlerovi

05. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Vojenský historický ústav Praha představuje první vydání svého newsletteru

Vojenský historický ústav Praha představuje první vydání svého newsletteru

05. 03. 2025
Pravidelný zpravodaj Vojenského historického ústavu Praha bude emailem přehledně shrnovat nejnovější aktuality,…