Vývoj československého turbohřídelového leteckého motoru M-601 započal na počátku šedesátých let minulého století ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu Praha a jinonickém Motorletu pod vedením Ing. Václava Kačírka. Později se s tímto motorem začalo počítat pro lehký dopravní letoun Let L-410 „Turbolet“. Jeho koncepce byla řešená tak, že základní agregát tvořený třístupňovým kompresorem a jednostupňovou axiální turbínou generoval výtokové plyny, které roztáčely volnou turbínu, pohánějící přes reduktor vrtuli. Průchod plynů motorem byl tedy obrácený, neboť kompresor se nacházel v jeho zadní části a volná turbína s reduktorem vpředu.
Představovaný exponát byl jedním z prvních zkompletovaných motorů M-601, interně ve VZLÚ označovaný jako CD. Podle data na výrobním štítku byl vyroben v roce 1968. Jeho výkon byl patrně 404 kW a poháněl prototypovou třílistou vrtuli V-508. Do sbírky VHÚ se dostal v lednu 1989 převodem z VZLÚ Praha.