Plynová páka letounu Avia BH-3

Plynová páka letounu Avia BH-3

Revolučně řešený stíhací jednoplošník Avia BH-3 počala firma vyvíjet v roce 1921 na základě zkušeností s obdobně řešeným experimentálním letounkem Avia BH-1. Elegantní polosamonosná dolnoplošná koncepce byla umožněna díky křídlu s tlustým proměnným profilem, které bylo v místě své největší tloušťky zavěšeno k trupu ocelovou vzpěrou tvaru obráceného V. Letoun byl osazen spolehlivým, ale těžkým, vodou chlazeným řadovým šestiválcem BMW IIIa, o výkonu 185 k (136 kW) při 1 360 ot/min. Jednalo se o takzvaně předimenzovaný a překomprimovaný motor, což znamenalo, že jeho výkonnost byla plně využita až ve 3 500 m. Na zemi byl motor škrcen přípustí, aby nedocházelo k jeho přehřívání, jinak by u země dával až 250 k.

První prototyp byl zničen při havárii dne 22. června 1922, při níž zahynul pilot Bohumil Munzar. Vývoj letounu ale nadále pokračoval a kromě dalšího prototypu bylo MNO objednáno ještě deset sériových strojů. Již v září 1923 se první BH-3 , nyní již vojáky označované B-3 zúčastnily armádních manévrů u Poličky. Pokud tyto na svou dobu neobvyklé stíhačky pilotovali zkušení letci, zdálo se být vše v pořádku. Když ale přišly do řadové služby, projevily se jejich nectnosti, které byly dány již samotnou koncepcí jednoplošníku. Méně zkušení piloti, zvyklí na stabilní dvouplošníky, byli obratnou a labilní Avií zaskočeni a let s ní jim činil velké obtíže. Proto si také vysloužila nepříliš lichotivou přezdívku "Bejk". Po stížnostech od pluků byly tedy již v roce 1924 staženy do leteckého učiliště v Chebu k výcviku stíhacích pilotů. Zde ovšem na nich došlo k několika smrtelným haváriím a typ byl určen k postupnému vyřazení.

Z Chebu patrně pochází i plynová páka z tohoto letounu, která se nachází ve sbírkách VHÚ. Jde o svařenec z ocelového plechu o rozměrech 230 x 155 mm. Uprostřed segmentu tvaru V se pohybuje samotná páka, která je v požadované poloze jištěna rohatkou se západkou. Na rámu jsou dva štítky udávající polohu škrtící klapky karburátoru. Je zajímavé, že za první republiky se u letadel dával plný plyn pohybem k sobě. Celý výrobek je v barvě kovu, natřený pouze bezbarvým lakem. Páku spolu s dalšími součástkami a dokumentací zakoupil VHÚ v roce 1974 od soukromé osoby.

 

Hlavní technické údaje letounu Avia BH-3

Rozpětí 10,24 m

Délka 6,98 m

Výška 2,77 m

Prázdná hmotnost 734 kg

Max. vzletová hmotnost 1 025 kg

Max. rychlost 240 km/h

Dostup 8 000 m

Dolet 450 km

Motor BMW IIIa o výkonu 185 k (136 kW) při 1 360 ot/min

Výzbroj dva kulomety Vickers 0,303, ráže 7,7 mm

 

Aktuálně



Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

15. 04. 2025
Brněnská fáze bratislavsko-brněnské operace v dubnu 1945 nebyla úplně jednoduchá. Sovětská vojska…
Navštivte výstavu o Pražském povstání u  cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

Navštivte výstavu o Pražském povstání u cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

11. 04. 2025
Za zeleným plotem zadního traktu Armádního muzea Žižkov, kolem nějž vede hodně…
Navštivte výstavu „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“ v Armádním muzeu Žižkov

Navštivte výstavu „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“ v Armádním muzeu Žižkov

09. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov byla zahájena výstava s názvem "Co srdce pojí,…
Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus hovořil o pozemních silách na západní frontě

Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus hovořil o pozemních silách na západní frontě

08. 04. 2025
Speciální čtyři díly podcastu Kamufláž plus se věnují tématu 80. výročí konce…
Začíná výstava „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“. Připomene osudy českých přistěhovalců

Začíná výstava „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“. Připomene osudy českých přistěhovalců

06. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov bude ve středu 9. dubna slavnostně zahájena výstava…