Plynová páka letounu Avia BH-3

Plynová páka letounu Avia BH-3

Revolučně řešený stíhací jednoplošník Avia BH-3 počala firma vyvíjet v roce 1921 na základě zkušeností s obdobně řešeným experimentálním letounkem Avia BH-1. Elegantní polosamonosná dolnoplošná koncepce byla umožněna díky křídlu s tlustým proměnným profilem, které bylo v místě své největší tloušťky zavěšeno k trupu ocelovou vzpěrou tvaru obráceného V. Letoun byl osazen spolehlivým, ale těžkým, vodou chlazeným řadovým šestiválcem BMW IIIa, o výkonu 185 k (136 kW) při 1 360 ot/min. Jednalo se o takzvaně předimenzovaný a překomprimovaný motor, což znamenalo, že jeho výkonnost byla plně využita až ve 3 500 m. Na zemi byl motor škrcen přípustí, aby nedocházelo k jeho přehřívání, jinak by u země dával až 250 k.

První prototyp byl zničen při havárii dne 22. června 1922, při níž zahynul pilot Bohumil Munzar. Vývoj letounu ale nadále pokračoval a kromě dalšího prototypu bylo MNO objednáno ještě deset sériových strojů. Již v září 1923 se první BH-3 , nyní již vojáky označované B-3 zúčastnily armádních manévrů u Poličky. Pokud tyto na svou dobu neobvyklé stíhačky pilotovali zkušení letci, zdálo se být vše v pořádku. Když ale přišly do řadové služby, projevily se jejich nectnosti, které byly dány již samotnou koncepcí jednoplošníku. Méně zkušení piloti, zvyklí na stabilní dvouplošníky, byli obratnou a labilní Avií zaskočeni a let s ní jim činil velké obtíže. Proto si také vysloužila nepříliš lichotivou přezdívku "Bejk". Po stížnostech od pluků byly tedy již v roce 1924 staženy do leteckého učiliště v Chebu k výcviku stíhacích pilotů. Zde ovšem na nich došlo k několika smrtelným haváriím a typ byl určen k postupnému vyřazení.

Z Chebu patrně pochází i plynová páka z tohoto letounu, která se nachází ve sbírkách VHÚ. Jde o svařenec z ocelového plechu o rozměrech 230 x 155 mm. Uprostřed segmentu tvaru V se pohybuje samotná páka, která je v požadované poloze jištěna rohatkou se západkou. Na rámu jsou dva štítky udávající polohu škrtící klapky karburátoru. Je zajímavé, že za první republiky se u letadel dával plný plyn pohybem k sobě. Celý výrobek je v barvě kovu, natřený pouze bezbarvým lakem. Páku spolu s dalšími součástkami a dokumentací zakoupil VHÚ v roce 1974 od soukromé osoby.

 

Hlavní technické údaje letounu Avia BH-3

Rozpětí 10,24 m

Délka 6,98 m

Výška 2,77 m

Prázdná hmotnost 734 kg

Max. vzletová hmotnost 1 025 kg

Max. rychlost 240 km/h

Dostup 8 000 m

Dolet 450 km

Motor BMW IIIa o výkonu 185 k (136 kW) při 1 360 ot/min

Výzbroj dva kulomety Vickers 0,303, ráže 7,7 mm

 

Aktuálně



V Armádním muzeu Žižkov se v březnu koná významná mezinárodní konference o vojensko-politických spojenectvích

V Armádním muzeu Žižkov se v březnu koná významná mezinárodní konference o vojensko-politických spojenectvích

28. 01. 2025
Mezinárodní konference “Válečná a vojensko-politická spojenectví v moderních a soudobých dějinách střední…
Rudá armáda osvobozuje koncentrační tábor v Osvětimi

Rudá armáda osvobozuje koncentrační tábor v Osvětimi

27. 01. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Karel Kutlvašr / 27. 1. 1895 - 2. 10. 1961

Karel Kutlvašr / 27. 1. 1895 - 2. 10. 1961

27. 01. 2025
V pondělí 27. ledna 2025 jsme si připomněli 130 let od narození…
Seriál 1945 - Rok osvobození: Hitler se přesouvá do bunkru pod říšským kancléřstvím

Seriál 1945 - Rok osvobození: Hitler se přesouvá do bunkru pod říšským kancléřstvím

21. 01. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Vojenský rozhlas u Dunkerque

Vojenský rozhlas u Dunkerque

20. 01. 2025
Na počátku roku 1945 se Československá samostatná obrněná brigáda účastnila obléhání severofrancouzského…