Počátkem padesátých let minulého století používalo naše vojenské letectvo několik proudových stíhacích letadel Jakovlev Jak-23. Tyto lehké celokovové stroje vynikaly především stoupavostí, a proto s nimi bylo počítáno jako se záchytnými letouny. Jejich poměrně malá kapacita trupových nádrží, která činila jen 920 l leteckého petroleje, značně omezovala operační dobu stroje. Proto bylo možné Jak-23 vybavit dvěma přídavnými nádržemi, které se zavěšovaly do speciálních zámků na koncích křídel. Palivo pak z nich bylo vytěsňováno stlačeným vzduchem od kompresoru, a proudilo do zadní trupové nádrže. Na stejných závěsnících mohlo letadlo nést v případě nutnosti po dvou 60 kg pumách.
Jak-23, trupového kódu HX-51, který je vystavený v Leteckém muzeu VHÚ, byl do sbírky získán bez přídavných nádrží. V nedávné době se však objevila jedna originální PTB-190 ve velice dobrém stavu, pocházející snad z Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha. Nádrž vejčitého tvaru byla svařena z hliníkové slitiny a opatřena příslušnými přírubami a šroubením, včetně plnícího hrdla. Celá byla nastříkána hliníkovým bronzem a doplněná pod palivovou zátkou žlutým symbolem místa plnění s doporučením poměru mazání pohonné směsi. Nádrž o rozměrech 1 900 x 450 mm, hmotnosti 15 kg a obsahu 190 l získal VHÚ do sbírky v roce 2018 koupí od soukromníka.