Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6x6 „Děvín“
Fotogalerie
Na počátku 80. let dala zastaralost vozidel Praga V3S podnět ke konstrukci nového středního nákladního automobilu. Jedním z požadavků na vývoj automobilu se stalo využití stávající výrobní základny a návaznost, včetně použití dílů a skupin, na vozidlo Praga V3S. První studie vznikla 12. 11. 1981 v pražské Avii a dostala označení STNA (střední terénní nákladní automobil) 6x6. Z nařízení vlády se finálním řešitelem úkolu staly Bratislavské automobilové závody (BAZ), které původní návrh vozu převzaly. V roce 1983 řešitelský kolektiv předložil ideový projekt a studii na STA (střední terénní automobil) 6x6 ve vojenském provedení a SNA (střední nákladní automobil) 6x6, 6x4 a 4x2 pro civilní využití. Základem navrženého nákladního automobilu se stal obdélníkový rám s pevnými nápravami. Jako pohonnou jednotku použily upravený traktorový motor Zetor. Vozidlo mělo stálý náhon obou zadních náprav s možností připojení náhonu přední nápravy. Karoserie se skládala z celokovové dvoudveřové budky osádky a valníkové plošiny nebo skříně. První dva prototypy STA 6x6 byly dokončeny 28. 12. 1984. V roce 1989 byl dokončen vývoj automobilu Děvín v provedení STA i SNA (6x6 i 4x4) a vozidla byla připravena do sériové výroby. Celkem vzniklo 15 prototypů v různých provedeních. V červnu téhož roku předsednictvo vlády rozhodlo o odložení náběhu sériové výroby automobilu do doby, než vláda ČSSR rozhodne o konečném výrobním programu š.p. BAZ Bratislava. Politické změny v závěru roku 1989 a rozdělení Československé republiky v lednu 1993 znamenaly definitivní konec projektu. BAZ neměly k dispozici potřebné finanční prostředky na vybavení výrobních linek a nebyla ani jistota odbytu vozidel. Tím také skončila jakákoliv naděje na sériovou výrobu automobilů Děvín.
Prototyp výrobního čísla 000002 získal VHÚ do sbírek v roce 1992 převodem z Výzkumného ústavu 010 Vyškov.
Technická data provedení STA VV 6x6 (střední nákladní automobil vojenský valník)
Celková délka: 7 590 mm Šířka: 2 500 mm Výška: 3 100 mm Rozchod:
-vpředu: 2 058 mm
-vzadu: 2 040 mm Rozvor: 3 850 + 1 300mm Světlá výška: 380 mm Motor: přeplňovaný, šestiválcový, řadový, kapalinou chlazený, vznětový s přímým vstřikem paliva odvozený od motorů traktorové řady Zetor UŘ IV (pro armádu vícepalivové provedení)
-objem: 7 298 cm³
-výkon: 121 kW Převodovka: mechanická, čtyřstupňová + zpátečka, s možností elektropneumatického řazení dvou stupňů stálého záběru Přídavná převodovka: dvoustupňová s elektropneumatickým řazením a s vývodem pro pohon navijáku nebo čerpadla Max. rychlost: 90 km/h
Ve Vojenském historickém ústavu Praha se konala hlavní akce pátého ročníku soutěže…
Vojenský historický ústav Praha
U Památníku 2, 130 05, Praha 3
muzeum@vhu.cz
Ředitelství
Ředitel VHÚ Praha
brigádní generál Mgr. Aleš Knížek
Sekretariát ředitele
+420 973 204 900
ID DS
hjyaavk
Správní rada pro vyřízení vývozních povolení, darů či výkupů
+420 973 204 903
Správní rada pro vyřízení zápůjček
+420 973 204 900
Veškeré informace týkající se zápůjček exponátů na výstavy a další akce, formuláře pro vývoz
milirarií, práva k fotografiím a filmovým sbírkám atd. naleznete v samostatné rubrice Služby
veřejnosti.
Knihovna VHÚ
Pracoviště Rooseveltova
+420 973 215 544
Vedoucí knihovny VHÚ
+420 973 215 938
knihovna@vhu.cz
Časopis Historie a vojenství
Šéfredaktor
David Pazdera
+420 973 204 941
Armádní muzeum Žižkov
U Památníku 2
Praha 3 - Žižkov
+420 973 204 924
Letecké muzeum Kbely
Mladoboleslavská ul.
Praha 9 - Kbely
+420 973 207 500
Vojenské Technické Muzeum Lešany u Týnce nad Sázavou