Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6x6 „Děvín“

Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6x6 „Děvín“

Na počátku 80. let dala zastaralost vozidel Praga V3S podnět ke konstrukci nového středního nákladního automobilu. Jedním z požadavků na vývoj automobilu se stalo využití stávající výrobní základny a návaznost, včetně použití dílů a skupin, na vozidlo Praga V3S. První studie vznikla 12. 11. 1981 v pražské Avii a dostala označení STNA (střední terénní nákladní automobil) 6x6. Z nařízení vlády se finálním řešitelem úkolu staly Bratislavské automobilové závody (BAZ), které původní návrh vozu převzaly. V roce 1983 řešitelský kolektiv předložil ideový projekt a studii na STA (střední terénní automobil) 6x6 ve vojenském provedení a SNA (střední nákladní automobil) 6x6, 6x4 a 4x2 pro civilní využití. Základem navrženého nákladního automobilu se stal obdélníkový rám s pevnými nápravami. Jako pohonnou jednotku použily upravený traktorový motor Zetor. Vozidlo mělo stálý náhon obou zadních náprav s možností připojení náhonu přední nápravy. Karoserie se skládala z celokovové dvoudveřové budky osádky a valníkové plošiny nebo skříně. První dva prototypy STA 6x6 byly dokončeny 28. 12. 1984. V roce 1989 byl dokončen vývoj automobilu Děvín v provedení STA i SNA (6x6 i 4x4) a vozidla byla připravena do sériové výroby. Celkem vzniklo 15 prototypů v různých provedeních. V červnu téhož roku předsednictvo vlády rozhodlo o odložení náběhu sériové výroby automobilu do doby, než vláda ČSSR rozhodne o konečném výrobním programu š.p. BAZ Bratislava. Politické změny v závěru roku 1989 a rozdělení Československé republiky v lednu 1993 znamenaly definitivní konec projektu. BAZ neměly k dispozici potřebné finanční prostředky na vybavení výrobních linek a nebyla ani jistota odbytu vozidel. Tím také skončila jakákoliv naděje na sériovou výrobu automobilů Děvín.

Prototyp výrobního čísla 000002 získal VHÚ do sbírek v roce 1992 převodem z Výzkumného ústavu 010 Vyškov.


Technická data provedení STA VV 6x6 (střední nákladní automobil vojenský valník)

Celková délka: 7 590 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 100 mm
Rozchod:
-vpředu: 2 058 mm
-vzadu: 2 040 mm
Rozvor: 3 850 + 1 300mm
Světlá výška: 380 mm
Motor: přeplňovaný, šestiválcový, řadový, kapalinou chlazený, vznětový s přímým vstřikem paliva odvozený od motorů traktorové řady Zetor UŘ IV (pro armádu vícepalivové provedení)
-objem: 7 298 cm³
-výkon: 121 kW
Převodovka: mechanická, čtyřstupňová + zpátečka, s možností elektropneumatického řazení dvou stupňů stálého záběru
Přídavná převodovka: dvoustupňová s elektropneumatickým řazením a s vývodem pro pohon navijáku nebo čerpadla
Max. rychlost: 90 km/h

Aktuálně



Digitalizace dalších rukopisů z 2. poloviny 19. století byla dokončena

Digitalizace dalších rukopisů z 2. poloviny 19. století byla dokončena

16. 11. 2024
Vojenský historický ústav Praha v roce 2024 digitalizoval dalších 28 rukopisů z první…
Ministryně obrany ocenila sportovce ASC Dukla za příkladnou reprezentaci, vyzdvihla i plnění povinností v uniformě

Ministryně obrany ocenila sportovce ASC Dukla za příkladnou reprezentaci, vyzdvihla i plnění povinností v uniformě

15. 11. 2024
Sportovci a trenéři Armádního sportovního centra Dukla převzali z rukou ministryně obrany…
Jednání o výstavbě armády v listopadu 1955

Jednání o výstavbě armády v listopadu 1955

15. 11. 2024
V polovině 50. let se konala četná jednání mezi představiteli československé a sovětské…
Učitelé dějepisu zavítali do Armádního muzea Žižkov, tentokrát bez žáků

Učitelé dějepisu zavítali do Armádního muzea Žižkov, tentokrát bez žáků

14. 11. 2024
Do Armádního muzea Žižkov se v sobotu 9. 11. 2024 vydaly na tři…
Editační maraton o československé historii ve Vojenském historickém ústavu Praha

Editační maraton o československé historii ve Vojenském historickém ústavu Praha

13. 11. 2024
Ve Vojenském historickém ústavu Praha se konala hlavní akce pátého ročníku soutěže…