Saunders Roe A.19 Cloud - obojživelný letoun, Velká Británie/1930

Tento unikátní obojživelný letoun byl zkonstruován u firmy Saunders Roe na přelomu 20. a 30. let. Jeho prototyp, určený původně pro RAF, poprvé vzlétl dne 16. července 1930. RAF převzalo postupně 17 strojů tohoto typu, zejména pro výcvikové účely. Další čtyři Cloudy však byly vyrobeny jako civilní a jeden z nich se výrazně zapsal do historie ČSA jako jediná amfibie v celé historii našeho letectví. Právě ten se nachází ve sbírkách muzea. Jedná se o Saunders Roe A.19 Cloud (OK-BAK), výrobní č. 5, jenž s britskou imatrikulací G-ACGO poprvé vzlétl v červenci 1933 jako poslední vyrobený civilní Cloud. V letech 1933 až 1934 byl předváděn při turné po evropských státech a 5. srpna 1933 přistál jako první obojživelné letadlo na kbelském letišti. Pro dobré letové vlastnosti a vhodnou použitelnost pro potřeby ČSA byl v roce 1934 zakoupen a na přání zákazníka opatřen čs. hvězdicovými motory Walter Pollux. Od roku 1935 byl pod imatrikulací OK-BAK zařazen na pravidelnou linku Záhřeb - Sušak. Stroj sloužil až do konce roku 1938. Během 2. světové války byl letoun skladován na Výstavišti v Praze Holešovicích a po válce byl zakoupen pro soukromé využití. Křídla, motory, plováky, ocasní plochy i podvozek byly demontovány a později zničeny a trup upraven jako obytná loď. I v této podobě budil zaslouženou pozornost, nejdříve na Vltavě a později na Orlické přehradě, kde ho v říjnu 1975 objevili pracovníci muzea, kteří "hausbót" dne 13. listopadu 1975 převezli do Prahy. VM zakoupilo vrak trupu a Saro Cloud se znovu objevil na kbelském letišti. V srpnu 1977 byl stroj převezen do LO Trenčín, kde začala jeho náročná obnova. Do relativně původního stavu byl uveden trup, který byl doplněn kompletními ocasními plochami. Rekonstruovány byly také plováky a částečně i křídla. V této podobě byla dopravní amfibie 30. června 1995 převezena zpět do muzea, instalována do expozice a 1. července 1995 slavnostně představena návštěvníkům LM HÚ AČR v nově přístupné expoziční hale.

Saunders Roe A.19 Cloud - obojživelný letoun, Velká Británie/1930
Motor 2 x Walter Pollux IIR o výkonu 265 kW (360 k)
Rozpětí (m) 19,52
Délka (m) 15,17
Hmotnost prázdného letounu (kg) 2 812
Vzletová hmotnost (kg) 4 313
Maximální rychlost (km/h) 190
Dostup (m) 4 500
Dolet (km) 700

Aktuálně



450 rakousko-uherských vojáků z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima 

450 rakousko-uherských vojáků z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima 

25. 09. 2024
V úterý 5. listopadu 2024 od 18 hodin se v kinosále Armádního…
Poválečné zbavení obyvatel Podkarpatské Rusi československého státního občanství

Poválečné zbavení obyvatel Podkarpatské Rusi československého státního občanství

25. 09. 2024
V roce 1944 byla Podkarpatská Rus fakticky anektována Sovětským svazem, ačkoli Moskva do…
V Hradci Králové se konala Mezinárodní konference COHA – Orální historie ve 21. století: rozhovor a jeho budoucnost

V Hradci Králové se konala Mezinárodní konference COHA – Orální historie ve 21. století: rozhovor a jeho budoucnost

24. 09. 2024
Zástupci Vojenského historického ústavu Praha se ve dnech 19. až 20. září…
Oldřich Pechal, velitel výsadku ZINC, byl popraven před 82 lety

Oldřich Pechal, velitel výsadku ZINC, byl popraven před 82 lety

22. 09. 2024
Kolegové z Národního památníku hrdinů heydrichiády připomínají osudy čs. parašutistů vyslaných do…
Den otevřených dveří - Národní památník na Vítkově 28. 9.

Den otevřených dveří - Národní památník na Vítkově 28. 9.

21. 09. 2024
Přijďte se podívat do Národního památníku na Vítkově. Vojenský historický ústav Praha…