Vyprošťovací tank VT-34

Vyprošťovací tank VT-34

Boje 2. světové války ukázaly potřebu speciálních evakuačních prostředků pro vyproštění uvázlé tankové techniky a její případný odsun do skrytu k provedení nezbytných oprav. Takovéto prostředky měla ve svém stavu jak spojenecká vojska tak německá strana. V SSSR se k evakuaci a odsunu používaly bojové tanky nebo různě upravené podvozky poškozených tanků. I naši tankisté v SSSR v průběhu Karpatsko-dukelské operace upravili jeden těžce poškozený bojový tank T-34 do podoby bezvěžového tahače a používali ho až do konce války.
Po válce se stal nosným typem tanku v ČSLA licenčně vyráběný T-34/85. Došlo tedy k logickému rozhodnutí zkonstruovat na jeho podvozku i speciální vozidla. Jedním z nich byl vyprošťovací tank VT-34. Prototyp vznikl v roce 1957. Strojový spodek byl ponechán původní z tanku T-34/85. V jeho přední části byla zkonstruována hranatá nástavba svařená z ocelových plátů, které chránily osádku před účinky lehkých střelných zbraní a střepin granátů. Vpředu v nástavbě bylo místo pro dva členy osádky a prakticky celý zbývající prostor zabíral buben navijáku s náhonem. V zadní části byla umístěna opěrná ostruha pro zvýšení stability a zakotvení při vyprošťování. Povrch korby a nástavby byl využit pro nesení speciálních přípravků. (tažný triangl, tažná lana, spojky lan, pomocný naviják, kladky na zvýšení tažné síly, dva zvedáky do 25 tun, pomocný světlomet s bubnem na prodlužovací kabel). Pro obranu byl tank vybaven lehkým kulometem DTM ráže 7,62 mm v lafetě, který obsluhoval velitel tanku. Pro spojení byla používána radiostanice RM-31T (později R-113) a vnitřní tankové hovorové zařízení TPU-3-BIS-F (R-112). V letech 1958 až 1963 bylo vyrobeno asi 300 vozidel. Tank produkoval závod ČKD Praha Sokolovo, po převedení výroby na Slovensko podnik ZŤS Martin. Vyprošťovací tanky byly zařazeny u technických opraven tankových a motostřeleckých pluků (TOP) a technických opraven divizí (TOD).
Po zavedení nového vyprošťovacího tanku VT-55A, byly některé tanky VT-34 předány ČSD, které je využívaly při odstraňování následků železničních neštěstí.

Tank ze sbírek Vojenského historického ústavu byl vyroben v roce 1960 a do sbírek získán v roce 1991 převodem od VOP 026 Šternberk.


Technické údaje

Hmotnost vozidla: 31 000 kg
Osádka: 2 muži
Rychlost vozidla:
- maximální: 55 km/h
- průměrná na silnici: 30 km/h
- průměrná na polních cestách: 25 km/h
- průměrná s vlečeným středním tankem: 5-10 km/h
Spotřeba paliva:
- letní: 310 l/100 km
- zimní: 330 l/100 km
- 1 Mh práce s navijákem 25 l/100 km
Jízdní dosah:
- na silnicích: 350 km
- v terénu: 200 km
Naviják:
- průměr tažného lana: 33,5 mm
- délka tažného lana: 125 m
- max. tažná síla: 30 000 kg
- max. tažná síla přes jednu kladku: 60 000 kg
- max. tažná síla přes dvě kladky: 90 000 kg
- max. tažná síla přes tři kladky: 120 000 kg

Aktuálně



Další z cyklu promítání v Armádním muzeu Žižkov: tentokrát o československých vojácích ve Velké Británii

Další z cyklu promítání v Armádním muzeu Žižkov: tentokrát o československých vojácích ve Velké Británii

06. 03. 2025
Další projekce z cyklu „Komentované filmy ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha“ se…
Česká kolaborantská ostuda. Výrostci z dobrovolnické roty slíbili věrnost Hitlerovi

Česká kolaborantská ostuda. Výrostci z dobrovolnické roty slíbili věrnost Hitlerovi

05. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Vojenský historický ústav Praha představuje první vydání svého newsletteru

Vojenský historický ústav Praha představuje první vydání svého newsletteru

05. 03. 2025
Pravidelný zpravodaj Vojenského historického ústavu Praha bude emailem přehledně shrnovat nejnovější aktuality,…
Partyzánské hnutí v českých zemích na začátku roku 1945

Partyzánské hnutí v českých zemích na začátku roku 1945

04. 03. 2025
Na konci ledna 1945 působilo na dosud neosvobozeném území Československa již 66…
Z restaurátorských dílen: Restaurování pušky s francouzským křesadlovým zámkem

Z restaurátorských dílen: Restaurování pušky s francouzským křesadlovým zámkem

28. 02. 2025
Pokračujeme ve webovém publikování práce kolegů z restaurátorských dílen. Dnes se dozvíte,…