Akrobatický letoun Zlín Z-50 M byl původně určen jako přechodový typ pro plnohodnotné speciály používané pro vrcholové soutěže v letecké akrobacii. Vznikl na objednávku Svazu pro spolupráci s armádou v roce 1988 a navazoval na rodinu speciálních akrobatických letadel vyráběných v Moravanu Otrokovice. Šlo o kompletní drak úspěšné Z-50, osazený méně výkonným čs. motorem Avia M-137 AZ a autonomní dvoulistou stavitelnou vrtulí Avia V-503 A. Šlo tak vlastně o poslední akrobatické letadlo kompletně dodávané československým leteckým průmyslem, protože klasická soutěžní Z-50 měla americký motor Avco Lycoming a vrtuli Hoffmann. Letoun OK-TRP výrobního čísla 0059 byl první sériový kus, druhý vyrobený a zalétaný dne 23. prosince 1988. Jeho majitelem by nejprve Svazarm a později Aeroklub České republiky. Působil v našich Leteckých akrobatických centrech v Moravské Třebové a Karlových Varech. Byly na něm vycvičeny naše největší hvězdy, jako třeba Martin Stáhalík, Petr Kopfstein a další. Letoun byl také často používán při nižších akrobatických soutěžích jako závodní stroj. V roce 2016 byl po dolétání životnosti získán do podsbírky VHÚ nákupem od soukromníka. Doplňuje tak souvislou řadu sportovních speciálů v podsbírce, mezi něž se řadí i jeho blízký sourozenec Z-50 LS, OK-IRG mistra světa a Evropy Petra Jirmuse, který je vystaven v hlavní expozici Leteckého muzea VHÚ.
Motor Avia M-137 AZ o výkonu 180 k při 2 750 ot/min
Rozpětí 8,58 m
Délka 6,96 m
Prázdná hmotnost 540 kg
Maximální rychlost 305 km/h
Dolet 230 km