Historie houfnice, která vezla rakev TGM a převeze i rakev s ostatky Václava Havla
20. 12. 2011
Rakev s ostatky Václava Havla bude převážena z kasáren Hradní stráže k Vladislavskému sálu Pražského hradu na lafetě té samé houfnice, na níž byla 21. září 1937 vezena rakev prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka.
Houfnice, která před 74 lety doprovodila T. G. Masaryka na jeho poslední cestě, poveze i rakev s ostatky bývalého prezidenta Československé i České republiky Václava Havla.
Houfnice je součástí sbírek Vojenského historického ústavu Praha. Jedná se o 10 cm lehkou polní houfnici vz. 14/19, která byla vyrobena v roce 1921. Výrobcem byly plzeňské Škodovy závody (Akc. spol. – dříve Škodovy závody v Plzni). Houfnice sloužila původně u 8. dělostřeleckého pluku v Opavě, během své služby ve dvacátých letech 20. století najezdila více než 5 000 km. Ve třicátých letech byla převedena do Zemské zbrojnice v Praze. Odtud byla vyzvednuta pro potřeby státního pohřbu Tomáše Garrigue Masaryka.
Někdejší prezident Československé republiky zemřel 14. září 1937 a 21. září se konal jeho pohřeb. Ostatky presidenta Osvoboditele byly vezeny na lafetě houfnice, kterou táhlo koňské šestispřeží. Rakev byla zahalena československou vlajkou. Podle vojenských výnosů z 29. dubna 1938 byla tato houfnice odevzdána do sbírek Památníku osvobození v Karlíně na Invalidovně jako historická památka. Předána byla 12. 5. 1938.
Většinu dalších let stála houfnice na nádvoří kasáren na Invalidovně. Od půlky devadesátých let 20. století je umístěna ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech u Týnce nad Sázavou, které je součástí Vojenského historického ústavu Praha. Houfnice našla své čestné místo v expozici, která je věnována dělostřeleckým systémům Škoda. Tato expozice patří k nejvýznamnějším částem VTM Lešany, nabízí prakticky kompletní soubor děl, které byly v plzeňském závodě vyrobeny od 19. století do půlky 20. století.
Houfnice byla v pondělí 19. prosince 2011 převezena do Prahy, kde na ní budou ve středu od 10.00 převáženy ostatky bývalého vrchního velitele Ozbrojených sil ČR a prezidenta republiky Václava Havla. Cesta povede z kasáren Hradní stráže v pražské Loretánské ulici až k Vladislavskému sálu Pražského hradu. Rakev s ostatky uloženou na dělostřelecké lafetě bude doprovázet po bocích čestná stráž.
Houfnice vz. 14/19 vychází z typu vz. 14, který byl ve Škodových závodech vyvíjen již před první světovou válkou. Vz. 14 byl používán za první světové války, na něj navázal modernější typ vz. 14/19. Ten byl zaváděn do výroby po roce 1920. Modernizace spočívala především v prodloužení hlavně – konkrétně o pět ráží, a také v instalaci silnějších vzpruh vyvažovače. Tím se zvýšil původní dostřel z 8 000 metrů na 9 800 metrů. Hmotnost celé houfnice vz. 14/19 je 1 548 kg, hmotnost střely byla 16 kg. Úsťová rychlost střely činí 395 m/s.
Houfnice vz. 14/19 byly vyráběny do roku 1933. Až do března 1939 byla houfnice nejrozšířenějším divizním dělem ve výzbroji československé armády. Ve výzbroji bylo v roce 1939 celkem 605 těchto děl, z nichž 148 zůstalo po 15. březnu na Slovensku.
Součástí houfnice je také kolesna, na které původně seděla obsluha děla. Právě kolesna umožňuje, aby lafeta houfnice byla ve vodorovné poloze a aby na ní bylo možné umístit rakev s ostatky. Zajímavostí je, že houfnice i kolesna mají ještě dřevěná kola. Jejich výška činí 90 centimetrů.
Popisky k fotografiím: Snímky z 21. září 1937, z pohřbu T. G. Masaryka