Jak Španělé obchodovali a pak bojovali s československými letadly

06. 04. 2012

Předválečné Československo vyrylo svoji stopu ve španělské občanské válce nejen účastí tzv. interbrigadistů, ale také vojenskou výzbrojí. Méně známé angažmá čs. letadel v tomto konfliktu nyní odkrývá studie z Vojenského historického ústavu Praha.

Celkem 22 stíhaček Letov Š-231 a 28 lehkých bombardovacích letounů Aero A-101 dodalo Československo do Španělska po vypuknutí zdejšího válečného konfliktu v roce 1936. S nimi putovaly i obsáhlé dodávky náhradních dílů, včetně čtyřiceti rezervních motorů pro oba typy letounů. Za tyto dodávky zaplatilo Španělsko přes 70 miliónů korun; dnes by to byl obchod v řádu více než jedné miliardy korun.

Tato čísla a mnoho dalších historických faktů, dokumentů i příběhů si můžete přečíst v článku „Export a využití československé letecké výzbroje v občanské válce ve Španělsku 1936-1939“, který vyšel v letošním prvním čísle čtvrtletníku Historie a Vojenství (vydává Vojenský historický ústav Praha). Autory článku jsou Jiří Rajlich z VHÚ a David Majtenyi. Jde zatím o první část celé studie, druhá bude zveřejněna v čísle HaV 2/2012.

Všichni posílali zbraně

Autoři hned na úvod článku nastiňují celkovou situaci na Pyrenejském poloostrově krátce po vypuknutí války. Ačkoli se ostatní státy zavázaly do konfliktu mezi vládou a povstalci nezasahovat, mnoho evropských zemí nakonec s oběma stranami čile obchodovalo či je jinak podporovalo. Rajlich s Majtenyim například píší: „Za dodávky zbraní, zprostředkované zpravidla krycími mezinárodními obchodními organizacemi, zaplatili republikáni Sovětskému svazu mj. více než 500 miliony dolarů ve zlatě. Mohli si to dovolit, neboť vládní strana měla výhodu v ovládnutí bank a především zlatých rezerv, které díky obchodnímu rozmachu za 1. světové války byly v té době čtvrté největší na světě.“

Důvodů pro porušování zbrojního embarga bylo více, ten rozhodující byl velmi prozaický: dodávky zbraní představovaly vítanou možnost zbavit se přebytečné či nevyhovující výzbroje a ještě na tom vydělat. A právě to byl i případ exportu československých letounů.

Ačkoli československý letecký průmysl byl po vzniku republiky v roce 1918 ještě v plenkách, ve třicátých letech už byl neobyčejně silný a schopný dodávat armádě vlastní země téměř veškerý letecký park. V roce 1936 také obdržela čs. armáda bombardovací letouny Aero A-101. Od počátku je ovšem provázely technické problémy, navíc letouny nebyly pro armádu z hlediska moderního vedení boje přínosem. Omezoval je především těžký motor. Když se tedy naskytla příležitost zbavit se jich, armáda toho využila.

Trochu jiná byla situace ohledně stíhaček Letov Š-231. Tyto stroje měly šanci stát se ve 30. letech hlavními stíhacími letouny čs. armády, ale nakonec si vojsko vybralo dodnes známé Avie B-534. Přesto byly vyrobeny tři desítky kusů dvojplošníků Letov Š-231, které armáda také odebrala. I tato letadla však velmi rychle nabídla k prodeji právě do Španělska.

Španělé potřebovali zbraně hned a v co největším počtu, a tak byli ochotni přistoupit na prakticky jakékoli finanční požadavky. Akceptovali třeba i to, že československá strana jim „vnutila“ kompletní soubor náhradních dílů i motorů; v Československu by ostatně po prodeji letadel byly k ničemu. Nakonec si česká strana ze sedmdesátimiliónového obchodu odnesla přes pět milionů korun zisku. Šlo přitom o vůbec největší exportní byznys s leteckou technikou za éry první republiky.

Přes Estonsko

Protože nebylo z politických důvodů možné dodávat letouny do Španělska přímo z Československa, využívalo se transferu přes Estonsko. Letouny se tímto krycím způsobem dostaly na španělskou půdu v průběhu roku 1937.

Je ale velkým paradoxem, že i když byly dodávky určeny republikánskému režimu, s lehkými bombardovacími dvouplošníky Aero A-101 nakonec létali především jejich protivníci z povstaleckých (frankistických) jednotek. Povstalci získali informaci o chystaném vyplutí transportní lodi Hordena z polského přístavu, načež Hordenu i s rozloženými letadly zajal ve vodách Biskajského zálivu křižník Almirante Cervera. Více než dvacítka aerovek tak padla do rukou straně, která za ně nezaplatila ani korunu (či spíše peso).

Aero A-101 byly nasazeny hned v červnu 1937. Rajlich s Majtenyim píší: „Protože se „stojedničky“ zcela zřejmě osvědčily, byly pak použity i v následujících bojích v oblasti La Granja, kde se snažily zastavit republikánský postup na sever, a v bitvě u Brunete v červenci. Dalším „stojedničkovým“ španělským paradoxem zůstává, že právě při krvavých bojích u Brunete patřila mezi jejich protivníky i protiletadlová baterie Gottwald, jednotka složená z československých dobrovolníků a dislokovaná na tomto úseku fronty.“

Letadla bojovala prakticky až do konce konfliktu v roce 1939. Autoři jejich účast shrnují: „Přes své zastarávání a postupné opotřebování prokázaly aerovky povstaleckému letectvu platné služby. Až do konce konfliktu ztratilo devět strojů, a to nejen při bojovém nasazení, ale hlavně při nehodách. Žádný však – pokud je známo – nebyl sestřelen vládním letounem.“

Naopak ta Aera A-101, která se dostala do „oprávněných“ rukou republikánských letců, u nich velké nadšení nevzbudila. Autoři citují svědectví Santiaga Capillase Goitiho, bývalého velitele letky Polikarpovů R-5 a R-Z: „Čekali jsme v Barceloně na dodávku moderních amerických strojů Vultee, ale místo nich dorazilo půl tuctu dvouplošníků Aero A-101. Tyto stroje jsem osobně vyzkoušel na letištích Figueras a Vergés. Jevily se mi jako velmi těžkopádné, špatně manévrující a s nedostatečnou rychlostí.“ U vládního letectva tedy na frontě nasazeny nebyly, náplní jejich operační činnosti byly rutinní hlídkové lety nad mořem. Nepřátelské letectvo zde prakticky neoperovalo a tak šlo o úkol hodný spíše turistických letadel.

Konec aerovek přišel s koncem občanské války na jaře 1939. Přeživší stroje byly postupně odepisovány, jednak z důvodů značné zastaralosti a pak také kvůli chybějícím náhradním dílům. V srpnu 1940 už nebyl veden žádný letoun jako provozuschopný. Do dnešních dnů se pak nedochoval ani vrak byť jediného stroje.

Text materiálu „Export a využití československé letecké výzbroje v občanské válce ve Španělsku 1936-1939“ i s četnými fotografickým doprovodem najdete na stranách 4-35 čtvrtletníku Historie a Vojenství číslo 1/2012. Výtisky v ceně 99 korun je možné koupit v běžných prodejních sítích, případně přímo ve Vojenském historickém ústavu Praha, v Armádním muzeu Žižkov. O osudech letounů Letov Š-231 pak bude pojednávat druhá část textu, který vyjde v Historii a vojenství 2/2012.

Aktuálně



Za necelý týden si připomeneme Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

Za necelý týden si připomeneme Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

04. 11. 2024
Na 11. listopad připadá každoročně významný svátek týkající se ozbrojených sil: Den…
Národní památník na Vítkově v úterý 5. 11. otevřen od 14 hodin

Národní památník na Vítkově v úterý 5. 11. otevřen od 14 hodin

04. 11. 2024
Oznamujeme, že z provozních důvodů bude Národní památník na Vítkově s hrobem…
Úterní přednáška pro nemoc přeložena na leden 2025

Úterní přednáška pro nemoc přeložena na leden 2025

03. 11. 2024
Upozorňujeme, že plánovaná úterní přednáška (5. 11.) o mezinárodním projektu věnovaném pátrání…
Věnujte DiGiMÁK! Přispějte do sbírky na pomoc válečným veteránům

Věnujte DiGiMÁK! Přispějte do sbírky na pomoc válečným veteránům

29. 10. 2024
Přispějte zakoupením vlčího máku na péči o válečné veterány. Do 11. 11.…
Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

28. 10. 2024
V den státního svátku 28. října předává prezident republiky ve Vladislavském sále…