V těchto dnech byla ukončena náročná renovace bitevního letounu Suchoj Su-25 K, e.č. 9098, z kolekce Leteckého muzea Kbely - Vojenského historického ústavu Praha. Jde o letoun, který je určen pro expozici v tzv. „Bombardovací hale“ na Staré Aerovce. Celkovou renovaci letounu provedla společnost Česká aviatická. Představení letounu proběhlo v kbelském hangáru ve čtvrtek 12. října.
Slavnostního představení renovovaného letounu Su-25 K se zúčastnili v jednom z hangárů kbelského leteckého areálu významní hosté. Přítomni byli náměstci ministra obrany Tomáš Kuchta a Pavel Beran, ředitel VHÚ plk. Aleš Knížek a také zástupci společnosti Česká aviatická, která letoun zrekonstruovala. Akce se zúčastnili rovněž František Tabačko a Martin Hejra, piloti, kteří se strojem Su-25 ve své kariéře létali.
Vývoj tohoto typu započal na základě požadavku sovětské armády již v roce 1969 soutěží na bitevní letoun pro přímou podporu pozemních vojsk. Ten měl být odolný vůči protiletadlové palbě protivníka a důraz byl kladen i na jednoduchou a nenáročnou obsluhu. Konstrukční kancelář Suchoj přišla s projektem T 8 a nový stroj poprvé vzlétl 22. ledna 1975.
Exportní verze Su-25 K se začala vyrábět v roce 1984 s konstrukčními změnami na základě zkušeností z provozu a bojového nasazení v Afghánistánu.
Prvním zahraničním uživatelem se stala ČSSR s 36 dodanými letouny od roku 1984. V rámci československého letectva působily letouny nejdříve u 30. bitevního leteckého pluku v Pardubicích a od roku 1994 i u 32. základny taktického letectva v Náměšti nad Oslavou. Část letounů byla po rozpadu Československa předána slovenskému letectvu. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2000.
Letoun trupového čísla 9098, byl zalétán v květnu 1987. Do ČSSR přeletěl 27. června a od září byl přidělen ke 30. bitevnímu leteckému pluku v Pardubicích. V prosinci 1994 přeletěl na 32. základnu taktického letectva v Náměšti nad Oslavou a byl zařazen do stavu 322. taktické letky. Z Náměšti nad Oslavou byl v roce 2000 přemístěn do Přerova a počátkem roku 2004 předán do sbírky VHÚ. Jeho poslední přesun na kbelské letiště však již proběhl po zemi. Od té doby byl vystaven ve vnější expozici Leteckého muzea VHÚ.
Technická data
Motor: 2 x turboreaktivní motor R-95 Š o maximálním tahu 41 kN
Výzbroj: dvouhlavňový kanón GŠ-2-30, ráže 30 mm, podvěšená výzbroj do hmotnosti 4 360 kg, nesená deseti podkřídelními závěsníky, sestávající se z klasických pum, speciálních zbraňových kontejnerů a řízených i neřízených raket
Rozpětí: 14,36 m
Délka: 15,53 m
Výška: 4,8 m
Prázdná hmotnost: 9 185 kg
Max. vzletová hmotnost: 17 350 kg
Maximální rychlost u země: 1 000 km/h
Dolet: 500 km
Dostup: 7 000 m