Zemřel generál Imrich Gablech, jeden z posledních čs. válečných letců

Zemřel generál Imrich Gablech, jeden z posledních čs. válečných letců

20. 12. 2016

Brigádní generál Imrich Gablech, jeden z aktérů proslulého úletu slovenských letců do Polska v červnu 1939, který přežil sovětský gulag a zažil léta poúnorových ústrků, zemřel ráno 16. prosince 2016 v Havlíčkově Brodě. Bylo mu 101 roků.

 

Tak jako většina budoucích poddůstojníků čs. letectva pocházel Imrich Gablech ze skromných poměrů. Narodil se 4. listopadu 1915 v obci Hrachoviště v okrese Trenčín do rodiny malorolníka a měl pět sourozenců. Vychodil obecnou školu v Hrachovišti a reálné gymnázium v Novém Městě nad Váhem. Rodina z něj chtěla mít kněze. Jakmile se ale roku 1936 dozvěděl o branné akci „Tisíc nových pilotů“, která měla zajistit republice větší množství leteckého dorostu, vše mělo být úplně jinak. Začal létat u Středoslovenského aeroklubu na letišti Tri Duby u Zvolena. K vojenskému letectvu narukoval v říjnu 1936 a byl zařazen k 64. letce Leteckého pluku 3 Generála-letce M. R. Štefánika v Piešťanech. Po absolvování poddůstojnické školy v Prostějově a Chebu a povýšení na svobodníka se v říjnu 1937 stal pilotem 15. letky, která ze Žiliny létala s dvoumístnými pozorovacími dvouplošníky Letov Š-328.

Po rozpadu společného čs. státu se jako Slovák stal automaticky příslušníkem slovenské armády a v dubnu 1939 byl přemístěn zpátky k 64. letce do Piešťan. Dlouho se tam ale nezdržel. Náležel totiž k těm slovenským letcům, kteří se s rozpadem ČSR nesmířili, a společně s několika dalšími podobně smýšlejícími se dohodl na útěku do zahraničí. Dne 7. června 1939 spolu se sedmi dalšími poddůstojníky uletěl z Piešťan do sousedního Polska. „Pravděpodobný motiv činu byl nesouhlas s dnešními poměry a obava před trestem, který je čekal za protistátní činy, jichž se dopustili v noci z 3. na 4. června,“ napsal stručně a poměrně věrně velitel leteckého pluku, mjr. Karol Sojček. Narážel přitom na noční incident v piešťanské kavárně Central, kde čtyři z uprchlíků (čet. Ludovít Ivanič, jenž byl hlavou připravovaného úletu, dále čet. František Knotek, des. Jozef Káňa a des. Jozef Řehák) v povznesené náladě provolávali slávu SSSR a Stalinovi a dostali se do konfliktu s oblastním velitelem Hlinkovy gardy. Přestože úlet plánovali již předtím, incident jejich rozhodnutí urychlil.

Po dobrodružném přeletu hranic osm odvážných mužů úspěšně přistálo v Polsku - jedna osádka na Ab-101 na letišti v Krakově a zbylé tři na Letovech Š-328, včetně té Gablechovy v Deblinu. Dezerce osmi letců do státu, s nímž mělo Slovensko územní spory, představovala pořádný políček do tváře země, která teprve před necelými třemi měsíci získala státní samostatnost.

Slovenské úřady žádaly o vrácení letounů a vydání dezertérů. Polská strana to však odmítla s tím, že „z výslechů dotyčných vyplývá, že utekli ze Slovenska z politických důvodů a v této souvislosti jim přísluší na základě mezinárodních zvyklostí právo azylu na území Polska.“ Slovenská vojenská justice tedy uprchlíky postihla alespoň v nepřítomnosti. Rozsudkem Vojenského soudu v Bratislavě z března 1942 byli všichni in absentia degradováni a odsouzeni k těžkému žaláři na 20 roků. Po odvolání vojenského prokurátora jim byl v srpnu trest zvýšen na doživotní těžký žalář. Po válce, v březnu 1947 rozsudkem Nejvyššího vojenského soudu v Praze byl verdikt pochopitelně zrušen v celém rozsahu.

Společně se svými druhy pak desátník Imrich Gablech v červenci 1939 vstoupil ve smluvním poměru do služeb polského letectva. Byl přidělen na leteckou základnu Deblin-Irena, kde se nacházelo Centrum Wyszkolenia Lotnictwa Nr. 1. Druhého dne války se mu jen s velkým štěstím podařilo vyváznout životem při německém bombardování tohoto letiště. S dopadajícími pumami za sebou dokázal ještě včas odstartovat a uniknout. Válka měla ovšem rychlý a jednoznačný spád. Navzdory sebevědomým prohlášením polská armáda nebyla připravena protivníkovi adekvátně čelit. Němečtí útočníci měli převahu nejen v moderní taktice, kvalitě výzbroje, ale i v živé síle, neboť Poláci nestačili dokončit mobilizaci. Především se však Polsko nacházelo v beznadějném strategickém postavení. Bylo obklíčeno ze všech stran: ze západu a severu Německem, z jihu Slovenskem (které dalo své území k dispozici německému spojenci a samo bylo prvním a určitou dobu i jeho jediným spojencem při tomto útoku) a z východu Sovětským svazem, jehož vojska na základě předchozí tajné německo-sovětské dohody, překročila polské hranice 17. září. Rozhodné anglo-francouzské ofenzívy na západní frontě se Polsko nedočkalo a jeho obrana se po několika týdnech zhroutila. Do víru těchto událostí plně zabředl i Imrich Gablech společně s desítkami dalších čs. letců, kteří sloužili u polského letectva. Při neustálých ústupech se dostal až k Lucku, kde byl 18. září 1939 zajat postupující Rudou armádou.

Následující bezmála dva roky pak strávil v různých zajateckých, internačních a pracovních táborech na území SSSR. Napsat, že tomu tak bylo „za velice těžkých podmínek“, by bylo nemístným eufemismem. Při doslova otrocké práci podle vlastních slov ztratil třicet kilogramů na váze a z podvýživy dokonce několikrát krátkodobě oslepl. Vysvobození se dočkal teprve po napadení SSSR nacistickým Německem. Konečně v září 1941 byl propuštěn a spolu s polskými letci odplul z přístavu Archangelsk do Velké Británie, kam dorazil 13. října 1941.

Byl přijat do řad Dobrovolnické zálohy královského letectva (RAF VR) a následně přemístěn do RAF Czechoslovak Depot ve Wilmslow. Po částečném zotavení z dosavadních útrap a po přezkoušení pilotních schopností byl určen k budoucímu zařazení na funkci pilota u 311. čs. bombardovací peruti. Z toho důvodu ho také zařadili k její operačně-výcvikové letce (No 1429 Czechoslovak Operational Training Flight). Nakonec byl však z výcviku vyřazen a bojové činnosti se ve Velké Británii nezúčastnil. Na vině byly zdravotní důvody, které patrně souvisely s jeho předchozím pobytem v sovětském zajetí a internaci. Následně pobýval v několika nemocničních zařízeních a výrokem lékařů byl nakonec uznán neschopným výkonné letecké služby.

Konečně dva roky po příjezdu do Velké Británie, v říjnu 1943 se pro něj nalezlo jiné zařazení. Stal se letištním kontrolorem (Airfield Controller). Příslušný kurz absolvoval u Airfield Controller School a v Course of Flying Control. Funkci letištního kontrolora (dispečera) pak až do konce války postupně vykonával na několika leteckých základnách, odkud operovali čs. stíhači: nejprve Ibsley, pak Coltishall, North Weald a nakonec Manston. Odtud pak čs. letectvo po skončení války vyrazilo z Velké Británie na cestu k domovu.

Svou službu v RAF ukončil počátkem srpna 1945 v britské hodnosti Flying Officer (nadporučík letectva) a v tomtéž měsíci se vrátil do vlasti v československé hodnosti podporučíka letectva v záloze. Za svou válečnou činnost byl postupně vyznamenán polským Krzyźem Walecznych (viz přiložená fotografie z dekorace, která proběhla 8. srpna 1944 v Londýně), Československou vojenskou pamětní medailí a Československou vojenskou medailí Za zásluhy II. stupně. Krátce po návratu do Československa, v průběhu roku 1946 obdržel ještě Československou medaili Za chrabrost a Československý válečný kříž 1939.

Po návratu do Československa opět vykonával funkci leteckého kontrolora. Nejprve u Leteckého dopravního pluku Hlavního štábu velitelství letectva na letišti Praha-Ruzyně, pak od června 1946 na Letecké základně 10 v Havlíčkově Brodě, kde až do února 1949 zároveň s tím konal i službu výkonného letce – pilota. Od srpna 1948 zde byl i zatímním velitelem LZ 10 a velitelem posádky. Mezitím ho v poměrně krátkém sledu několikrát povýšili: v lednu 1946 na poručíka letectva v záloze, v březnu na nadporučíka letectva v záloze, v srpnu 1946 na kapitána letectva v záloze a konečně v září 1947 na štábního kapitána letectva.

Ovšem plošné perzekuci bývalých příslušníků čs. letectva na Západě se v poúnorovém Československu nevyhnul. V únoru 1949 byl odeslán na dovolenou ze služebních důvodů, v květnu na dovolenou s čekaným a v listopadu 1949 z preventivních důvodů odeslán do výslužby v hodnosti štábního kapitána letectva.

V následujících trpkých dekádách pracoval v různých civilních profesích, které s jeho dřívější kvalifikací neměly mnoho společného: pět roků jako účetní v Čs. stavebních závodech n.p. Havlíčkův Brod, tři roky jako mzdový účetní v Pilníkárně n.p. Havlíčkův Brod, dva roky jako kontrolor pilníků v Železárnách Prostějov, n.p. Havlíčkův Brod a nakonec, celých devět roků jako skladník v n.p. Rico Havlíčkův Brod. Do důchodu odešel v listopadu 1970 po dovršení 55 roků věku.

Mezitím, v rámci rehabilitací v roce 1965 byl vyznamenán Řádem rudé hvězdy a zároveň povýšen na majora v záloze, o čtyři roky později na podplukovníka v záloze. V rámci polistopadových plošných rehabilitací bývalých „západních“ letců získal v roce 1991 hodnost plukovníka v.v. a v minulém roce 2015, u příležitosti svého stoletého životního jubilea dokonce brigádního generála v.v. Dostalo se mu i dalších poct: v roce 2009 z rukou prezidenta ČR obdržel nejvyšší státní vyznamenání, Řád Bílého lva III. třídy vojenské skupiny a o tři roky později mu velvyslanec Polské republiky v ČR předal Komandérský kříž za zásluhy Polské republiky. Jeho válečné vzpomínky „Hallo, airfield-control, go ahead!“ vyšly v roce 2005.

Pohřeb brigádního generála Imricha Gablecha, jenž zemřel jen šest týdnů po oslavě svých 101. narozenin, proběhne 28. prosince 2016 v Havlíčkově Brodě.

Jiří Rajlich

 

Aktuálně



Za necelý týden si připomeneme Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

Za necelý týden si připomeneme Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

04. 11. 2024
Na 11. listopad připadá každoročně významný svátek týkající se ozbrojených sil: Den…
Národní památník na Vítkově v úterý 5. 11. otevřen od 14 hodin

Národní památník na Vítkově v úterý 5. 11. otevřen od 14 hodin

04. 11. 2024
Oznamujeme, že z provozních důvodů bude Národní památník na Vítkově s hrobem…
Úterní přednáška pro nemoc přeložena na leden 2025

Úterní přednáška pro nemoc přeložena na leden 2025

03. 11. 2024
Upozorňujeme, že plánovaná úterní přednáška (5. 11.) o mezinárodním projektu věnovaném pátrání…
Věnujte DiGiMÁK! Přispějte do sbírky na pomoc válečným veteránům

Věnujte DiGiMÁK! Přispějte do sbírky na pomoc válečným veteránům

29. 10. 2024
Přispějte zakoupením vlčího máku na péči o válečné veterány. Do 11. 11.…
Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

28. 10. 2024
V den státního svátku 28. října předává prezident republiky ve Vladislavském sále…