BOCHENSKÝ, Karel. Tatra včera a dnes

BOCHENSKÝ, Karel. Tatra včera a dnes

Ve dnech 21. a 22. května 1898 zvládl první automobil vyrobený v českých zemích – kopřivnický „Präsident“, první dálkovou jízdu na jubilejní výstavu do Vídně. Začala se tak u nás psát éra automobilismu. Výrobce „Präsidenta“, firma Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, původně Schustala & Comp. založená roku 1858 a vyrábějící kočáry a později vagóny, se nesmazatelně zapsala do našich jak technických, průmyslových a automobilistických, tak vojenských dějin. Po první světové válce se společnost přejmenovala na Kopřivnickou vozovku (Nesselsdorfer Wagenbau) a v následujícím roce, po zkouškách nového vozu ve Vysokých Tatrách, přijalo vedení společnosti rozhodnutí založit značku Tatra. Ta je světově proslulou dodnes.

Tatra je jednou z nejznámějších českých značek v celosvětovém měřítku a bezpochyby jde o nejproslulejší tuzemskou značku nákladních automobilů, které jsou hojně využívány i vojskem a nezřídka slouží i jako nosiče zbraňových systémů. Již v době první světové války rakousko-uherská armáda používala několik set nákladních vozů NW-TL 2 (dvoutunových) a následně NW-TL 4 (čtyřtunových). Vedle nich využívala také speciální vozy hasičské, osvětlovací či sanitní. V období první republiky, kdy Tatrovka od roku 1924 patřila do Ringhofferova koncernu, se v čs. armádě proslavila celá řada modelů tatrovek, například T 24 a T 29 v provedení dělový automobil vz. 29, T 26 a T 26/30 jako obrněný automobil vz. 30 či T 27 jako rychlý nákladní automobil. Tatrovka v té době nevyráběla jen automobily, ale také letadla nebo obrněné drezíny. V době druhé světové války, kdy byl podnik pod německou kontrolou, zde vznikl legendární model T 111, který od roku 1942 používala německá armáda a po ukončení války také armáda československá. Podnik byl po válce konfiskován a znárodněn, neboť Ringhoffer se přihlásil k německé národnosti.

I v následujících letech našla své uplatnění ve vojsku řada tatrovek, proslulost si získaly především modely T 805, T 138, T 148, T 810 a T 815. Díky vynikajícím vlastnostem vozidel a své skvělé prostupnosti terénem jsou tatrovky používány řadou světových armád. Nejen v československé, respektive české armádě, pak tatrovácké podvozky slouží i jako nosiče zbraňových systémů, takže T 815 najdeme pod samohybnou kanónovou houfnicí vz. 77 DANA (včetně jejích modernizací DANA M2 a navazujících modelů ShKH vz. 2000 Zuzana, DITA či MORANA), raketometem RM-70 GRAD (až po současnou modernizovanou verzi RM-70 Vampire) nebo nejnověji francouzskou houfnicí CAESAR.

Prezentovaná kniha vyšla v měkké brožované vazbě již před mnoha lety, a proto v ní nejnovější historii koncernu Tatra nenajdete. Na rozdíl od řady novějších publikací, které jsou plné technických údajů, je ale psaná lehkou a čtivou novinářskou formou. Čtenáře seznámí s historií Tatrovky od první historické zmínky o obci Kopřivnice, podrobněji pak od roku 1850, kdy se Ignác Schustala vrátil z tovaryšské cesty a začal v Kopřivnici vyrábět kočáry. Následně provází čtenáře vyprávěním po vybraných typech kopřivnických automobilů, nejen vojenských, ale i civilních, závodních, či expedičních speciálech, a každý z nich je doprovázen ilustrací. Přestože se nejedná o odborně zpracovaný text a například stať pojednávající o druhé světové válce by snesla kritičtější přístup, jako popularizační publikace věnovaná historii jedné z nejslavnějších českých automobilek si zaslouží pozornost a jistě si najde své čtenáře.

Citace:

BOCHENSKÝ, Karel. Tatra včera a dnes. Ostrava : Montanex, 1997. 175 s. ISBN:80-85780-77-1

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…