Letoun De Havilland Mosquito F. B. Mk.VI  od Leteckého pluku 24

Letoun De Havilland Mosquito F. B. Mk.VI od Leteckého pluku 24

Snímek z poválečného období zachycuje britský víceúčelový letoun de Havilland DH.98 Mosquito, u nás označovaného od roku 1947 jako B-36, během jeho služby u Leteckého pluku 24.

Koncepce rychlého bombardéru bez obranné výzbroje, jemuž měla ochranu skýtat jeho rychlost, pocházela již ze třicátých let. Od roku 1938 britská firma de Havilland pracovala na dvoumotorovém bombardéru s dřevěnou konstrukcí. Prototyp poprvé vzlétl 25. listopadu 1940 a při testech dokázal letět rychleji než Spitfire – dvojice motorů Rolls-Royce Merlin mu dávala rychlost přes 630 km/h.

Do služby v RAF byly letouny de Havilland DH.98 Mosquito zařazeny roku 1941 a bojových misí se účastnily od května 1942; dobře manévrovaly a vzhledem ke své rychlosti dokázaly německým stíhačům obvykle uletět. Stroje s takto vynikajícími vlastnostmi nebyly používány jen jako bombardéry. Různé verze prováděly letecký průzkum, protiponorkovou činnost, leteckou přepravu, sloužily jako torpédové bombardéry a verze vybavené radarem jako noční stíhače. Celkem bylo ve Spojeném království, Kanadě a Austrálii vyrobeno 7 781 strojů de Havilland DH.98 Mosquito všech verzí, z toho okolo 6 700 během války.

Stroje verze FB.Mk.VI, operačně nasazené od roku 1943, se výborně uplatnily jako stíhací bombardéry – bylo jich vyrobeno okolo 2 300 kusů. Byly pověřovány zvláštními úkoly, například nálety na vězení a úřadovny gestapa. Výzbroj tvořily čtyři 20 mm kanóny a čtyři kulomety ráže 7,7 mm. Mohly nést až čtyři bomby o hmotnosti 500 liber (227 kg), případně osm raket. Maximální rychlostí letounů se pohybovala přes 600 km/h a jejich dolet činil asi 2 000 km. Posádku tvořili dva muži.

Stroje této verze získalo po druhé světové válce i obnovené československé letectvo (dostaly označení B-36), a k tomu též cvičné T.Mk.III (CB-36) – celkem se jednalo o 26 letadel. Sloužily v rámci Leteckého pluku 24, 25 a 47. průzkumného leteckého pluku. Ze služby byly vyřazeny na začátku 50. let.

Snímek byl do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získán před rokem 1989.

Aktuálně



Film o československém pilotovi RAF bojujícím v polské peruti – Osamělý vlk míří do střižny. Vznikal i ve spolupráci s VHÚ Praha

Film o československém pilotovi RAF bojujícím v polské peruti – Osamělý vlk míří do střižny. Vznikal i ve spolupráci s VHÚ Praha

26. 09. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha jsou často žádáni o odborné konzultace k filmům…
Zbrojní průmysl v kontextu systému obrany Československé republiky (1918‒1939). Shrnutí přednášky historika VHÚ Praha Karla Straky

Zbrojní průmysl v kontextu systému obrany Československé republiky (1918‒1939). Shrnutí přednášky historika VHÚ Praha Karla Straky

25. 09. 2025
V září začal ve Vojenském historickém ústavu Praha další cyklus přednášek, tentokrát…
Přijďte dnes do Armádního muzea Žižkov na začátek nové série promítání filmů ze sbírky VHÚ Praha. Začátek v 18h

Přijďte dnes do Armádního muzea Žižkov na začátek nové série promítání filmů ze sbírky VHÚ Praha. Začátek v 18h

24. 09. 2025
Přijďte dnes na 18h do Armádního muzea Žižkov na první ze série…
Mezinárodní komise pro vojenskou historii na výročním kongresu v Dakaru zvolila nové vedení

Mezinárodní komise pro vojenskou historii na výročním kongresu v Dakaru zvolila nové vedení

23. 09. 2025
V prvním zářijovém týdnu se v senegalském Dakaru sešel výroční 50. kongres Mezinárodní komise…
Komentovaná prohlídka: Jízdárna ruzyňských kasáren - 1. 10. 2025

Komentovaná prohlídka: Jízdárna ruzyňských kasáren - 1. 10. 2025

19. 09. 2025
Vojenský historický ústav Praha zve na komentované prohlídky místa, kde při prvním…