Jen málo českých výtvarníků druhé poloviny 20. století dokázalo v omezených podmínkách komunistického dusna využít novátorských forem ve výtvarném umění, charakteristických spíše pro západní země. Patří mezi ně nepochybně malíř a vynikající ilustrátor Teodor Rotrekl, donedávna téměř zapomenutý. Prezentovaná malba, která představuje dělníky při stavbě ropovodu, byla nepochybně vytvořena na základě společenské objednávky. Budovatelské téma je však pojato velmi moderní, stravitelnou formou. Práce s ostře lomeným stínováním dodává malbě technizující ráz.
Jádrem tvorby Teodora Rotrekla (1923–2004) byly především knižní ilustrace, jimiž se dostal v 50. a 60. letech do širokého povědomí českých čtenářů. Dokázal v daných podmínkách využít moderních uměleckých žánrů (sci-fi, space art), známých ze západního světa. K nejslavnějším patří jeho ilustrace knihy Šest dnů na Luně 1 o budoucnosti dobývání vesmíru, byť jde o dílo s výrazných prosovětským podtextem. Rotrekl je také řazen mezi tvůrce českého popartu, jichž nebylo v prostředí normalizační kultury mnoho. Jako zkušený ilustrátor dokázal zkombinovat množství obrazových motivů do jedné plochy. Pracoval velmi obratně s technikou koláže, dekoláže či asambláže. Ve volné tvorbě se rád věnoval tématům letectví, motorismu a průmyslu. Jako příklad lze uvést další jeho díla ze sbírky Vojenského historického ústavu - Příprava ke startu (1965), Valcíři (1963), Ústí metra a dálniční přejezd na Kačerově (1971). Po násilném vstupu vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968 otevřeně protestoval obrazy s protisovětskou tématikou a vyjádřením oslavy činu Jana Palacha. Následovalo vyloučení z komunistické strany a zákaz výstavní činnosti. Nicméně svým přesvědčením zůstal do konce života pravověrným komunistou.
Olej na plátně, 1490 x 850 mm.