Jindřich Vlček, Interiér ruského stavení, 1917

Jindřich Vlček, Interiér ruského stavení, 1917

Český malíř a legionář Jindřich Vlček (1885–1968) je pokládán za mistra akvarelové techniky, které se věnoval až do konce své umělecké dráhy. Ve sbírce Vojenského historického ústavu je uloženo několik stovek jeho drobných tužkových kreseb, akvarelů a olejomaleb. Prezentovaná kresba zobrazuje interiér ruského venkovského stavení, jak je umělec poznal v době svého pobytu v Berezovce v roce 1917. Jednoduché vybavení malé prosvětlené místnosti působí velmi útulně. Malíř přizpůsobil tóny barev celkovému dojmu uspořádaného prostoru. U stolu sedí dívka, oděná do místního kroje. Před malým skládacím zrcadlem si pročesává vlasy.

Autor díla absolvoval Umělecko-průmyslovou školu ve Vídni. V letech 1905–1906 studoval malířství na Akademii výtvarných umění u profesora Hanuše Schwaigra. Pro názorové rozpory s oficiální politikou se následně dobrovolně vzdal možnosti stipendia na vídeňské Akademii a odjel do Spojených států. V roce 1908 byl však po návratu do Čech zadržen a dva měsíce vězněn za nesplnění úředních předpisů. Po vypuknutí první světové války v roce 1914 narukoval na východní frontu, kde byl krátce nato zajat. Až do roku 1918 pobýval v ruských zajateckých táborech v Darnici, Orenburgu a Berezovce u Věrchně-Udinska. Po vstupu do čs. legií byl zařazen k písařskému oddělení Hlavního štábu čs. vojska na Rusi. V letech 1918–1920 cestoval po Sibiři, aby zaznamenal autenticky zdejší krajinu a místa, kudy procházeli příslušníci ruských legií. Do Československa se vrátil 23. lodním transportem v srpnu roku 1920. Poté byl přidělen k Uměleckému oddělení Památníku odboje. V roce 1922 odjel se členy komise Památníku odboje na bojiště u Zborova za účelem exhumace ostatků padlých. Dva měsíce se věnoval uměleckému ztvárnění míst, ve kterých se odehrála na počátku července 1917 jedna z nejslavnějších bitev našich novodobých dějin. Ve třicátých letech opustil Prahu a natrvalo se usadil v Hradci Králové, kde se věnoval volné tvorbě.

Akvarel na papíře, 174 x 225 mm.

Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu Praha formou nákupu od autora v roce 1922.

Aktuálně



Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…
Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

15. 04. 2025
Pohled na problematiku migrace Evropanů z vlastního kontinentu s důrazem na české vystěhovalectví do…
Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

15. 04. 2025
Brněnská fáze bratislavsko-brněnské operace v dubnu 1945 nebyla úplně jednoduchá. Sovětská vojska…