Suchoj Su-7 BM

Suchoj Su-7 BM

Prototyp nadzvukového stíhacího letounu, který byl přímým předchůdcem Su-7, vznikal v letech 1953–1955. První let vykonal zkušební pilot A. G. Kočetkov dne 7. října 1955 a poté byl stroj předán ke státním zkouškám. Po jejich ukončení začala koncem roku 1957 sériová výroba pod označením Su-7. Na základě změněných požadavků letectva SSSR vznikla v březnu 1956 stíhací-bombardovací verze letounu označovaná Su-7 B, která mohla nosit kromě pum také protizemní neřízené rakety S-5, S-3 K a S-24. V lednu 1961 byla zahájena výroba modernizované verze Su-7 BM s novým zaměřovačem a širší paletou výzbroje. Sériová výroba „sedmiček“ skončila v roce 1971.

Dohoda o dodávce letounů Su-7 do Československa byla uzavřena ve druhé polovině roku 1963 a v dubnu 1964 přilétly první stroje Su-7 BM. V roce 1966 pak pokračovaly dodávky verzí Su-7 BKL a v březnu 1967 následovaly cvičné Su-7 U. V průběhu let 1964–1968 dostalo Československo na 102 kusů Su-7 všech verzí. Letouny sloužily u 20. stíhacího-bombardovacího leteckého pluku v Náměšti nad Oslavou, 28. sbolp v Čáslavi a krátce také u 3. letky 30. bitevního leteckého pluku v Hradci Králové. V říjnu 1989 pak došlo k jejich vyřazení z výzbroje československého letectva.

Letoun Su-7 BM trupového čísla 5616 byl zalétán u výrobce v březnu 1965 a v červenci téhož roku předán 20. sbolp v Náměšti nad Oslavou. Jako první čs. pilot je v jeho záznamníku uveden kapitán Jan Daněk dne 1. července 1965. Později stroj létal i u 28. sbolp v Čáslavi a VÚ 3888 Přerov. Převážnou část svého leteckého života však strávil u VÚ 8010 Náměšť nad Oslavou. Poslední let s ním vykonal major František Kružík, který jej po přeletu do Kbel dne 30. května 1987 slavnostně předal zástupcům Leteckého muzea VHÚ na Dni vojenského muzea VHÚ. Jeho celkový nálet činil 1 380,5 hodiny při 2 019 startech. Následně se stroj v původním stavu stal jedním z nejvýraznějších exponátů v hlavní hale Leteckého muzea VHÚ.

  • Motor AL-7F-1-150 o tahu 66 / 98 kN
  • Rozpětí 9,309 m
  • Délka 18,46 m
  • Výška 4,86 m
  • Hmotnost prázdného letounu 8 369 kg
  • Maximální vzletová hmotnost 13 830 kg
  • Maximální rychlost ve výšce 12 km 2 120 km/h
  • Přistávací rychlost 300 km/h
  • Dostup 18 200 m
  • Dolet 490 – 1 410 km
  • Výzbroj 2 x kanon NR-30 ráže 30 mm,
  • kombinace pum a neřízených raket do celkové hmotnosti 2 000 kg

Aktuálně



Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…