Letecký motor M-10

Letecký motor M-10

Na počátku osmdesátých let minulého století se u nás stále více projevovala potřeba vývoje a sériové výroby malých leteckých motorů do výkonu 100 kW. Řešení tohoto úkolu se kromě jiných pracovišť ujala také Katedra spalovacích motorů Vysokého učení technického v Brně. Tam pod vedením Ing. Karla Jaroše, CSc. vznikla velice zajímavá řada malých plochých motorů, později označovaných jako M-10, M-30 a M-60. Tyto jednotky měly podávat výkony od 11 do 100 kW při velice nízkých vlastních hmotnostech. 

Asi nejdále se dostal nejslabší M-10 o maximálním výkonu 11 kW. Šlo o dvouválcový dvoudobý vzduchem chlazený motor s protiběžnými písty, bez reduktoru. Jeho klikový mechanismus byl uložen převážně ve valivých ložiscích, takže se vyznačoval velice malými třecími ztrátami. Jako karburátor byl použit standardní motocyklový Jikov, pružně uložený na sacím potrubí. Zapalování bylo jednoduché, bateriové s mechanickým přerušovačem, jehož pohyb se odvozoval od vačky na čepu klikového hřídele. Vrtulový náboj pro vrtuli Aeron V-110 byl přitažen na kužel hlavního čepu kliky a opatřen unašečem pro mechanické startování motoru násuvným elektrickým spouštěčem. 

Motor bylo možné použít v tažném i tlačném uspořádání. Svojí úlohu však plnil především jako pohonná jednotka bezpilotního prostředku Sojka E.50, vyvíjeného a stavěného pod patronací VTÚL a PVO jako univerzální prostředek pro vzdušný průzkum i jako mobilní létající cíl pro výcvik letových posádek. Sériovou výrobu těchto motorových jednotek pak zajišťovala První brněnská strojírna, k. p., závod Oslavany. 

Jeden z exemplářů motoru M-10, vybaveného tlačnou vrtulí V-110.01, byl do sbírky VHÚ získán převodem z VTÚL a PVO v roce 1996 spolu s letounkem Sojka E.50-10. Následně byl zavěšen v expozici Leteckého muzea VHÚ v Praze-Kbelích, kde je vystaven dodnes. 

  • Motor M-10 o výkonu 11 kW při 7 500 ot/min 
  • Objem 194,7 cm³ 
  • Hmotnost 9,5 kg 
  • Šířka 270 mm 
  • Výška 400 mm 
  • Hloubka 290 mm 

Aktuálně



Výročí 90 let vysvěcení chrámu sv. Cyrila a Metoděje

Výročí 90 let vysvěcení chrámu sv. Cyrila a Metoděje

27. 09. 2025
Dne 28. září 2025 si připomínáme 90 let od slavnostního vysvěcení pravoslavného…
Film o československém pilotovi RAF bojujícím v polské peruti – Osamělý vlk míří do střižny. Vznikal i ve spolupráci s VHÚ Praha

Film o československém pilotovi RAF bojujícím v polské peruti – Osamělý vlk míří do střižny. Vznikal i ve spolupráci s VHÚ Praha

26. 09. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha jsou často žádáni o odborné konzultace k filmům…
Zbrojní průmysl v kontextu systému obrany Československé republiky (1918‒1939). Shrnutí přednášky historika VHÚ Praha Karla Straky

Zbrojní průmysl v kontextu systému obrany Československé republiky (1918‒1939). Shrnutí přednášky historika VHÚ Praha Karla Straky

25. 09. 2025
V září začal ve Vojenském historickém ústavu Praha další cyklus přednášek, tentokrát…
Přijďte dnes do Armádního muzea Žižkov na začátek nové série promítání filmů ze sbírky VHÚ Praha. Začátek v 18h

Přijďte dnes do Armádního muzea Žižkov na začátek nové série promítání filmů ze sbírky VHÚ Praha. Začátek v 18h

24. 09. 2025
Přijďte dnes na 18h do Armádního muzea Žižkov na první ze série…
Mezinárodní komise pro vojenskou historii na výročním kongresu v Dakaru zvolila nové vedení

Mezinárodní komise pro vojenskou historii na výročním kongresu v Dakaru zvolila nové vedení

23. 09. 2025
V prvním zářijovém týdnu se v senegalském Dakaru sešel výroční 50. kongres Mezinárodní komise…