Vírník K-70 Z

Vírník K-70 Z

V druhé polovině minulého století zachvátila civilizovaný svět vlna nadšení pro létání na strojích bez pohonu vlastního nosného rotoru, takzvaných vírnících. Jednalo se většinou o nevelké jednoduché letouny s volně rotujícími listy, které umožňovaly let bez větších nároků na stavební a provozní prostředky. Jedním z hlavních typů, který inspiroval mnoho stavitelů, byl vírník B 8 slavného amerického konstruktéra Igora Bensena.

V bývalém Československu se v šedesátých letech do stavby inovovaných Bensenů pustila řada nadšenců. Mezi nimi byl i pan Jan Kratochvíla z Kolína, který základní koncepci B 8 upravil podle svých možností a po delším vývoji postavil zdařilý motorizovaný vírník K-70. Jak číslovka v jeho názvu napovídá, vývoj byl ukončen v roce 1970. Šlo o jednomístný motorizovaný vírník s příďovým podvozkem, poháněný čs. motorem Walter Mikron III o výkonu 65 k (48 kW) v tlačném uspořádání.

Na bázi této konstrukce začal o něco později stavět svůj stroj i pan Jindřich Zimák z Kostelce nad Černými lesy. Jako letitý pracovník Leteckých opraven Kbely však usoudil, že výhodnější než původní převážně dřevěné listy budou v provozu listy celokovové. Také vlastní kostra vírníku a pohonná jednotka doznaly jistých změn, a proto přeznačil svůj stroj na K-70 Z (Zimák).

Stavba vírníku se protáhla hluboko do sedmdesátých let pro velké technologické potíže s kovovou konstrukcí a snahu pana J. Zimáka svoji činnost legalizovat i před státními úřady. Mimo jiné se tak dostal postupně i do hledáčku Státní bezpečnosti. Po nezdařeném úletu na vírníku KD-67 do zahraničí, o který se v roce 1978 pokusil pan Vojtěch Vala, byl pan Zimák úřady vyzván k zastavení prací a rozebrání svého stroje, aby nemohlo dojít k jeho zneužití.

K-70 Z byl poté uložen u svého majitele až do počátku roku 2023, kdy jej po důkladné prohlídce a celkové renovaci pan Zimák nabídl do sbírky VHÚ. Jeho dílo tak rozšířilo dnes již pozoruhodnou kolekci vírníků v podsbírce Letecký materiál Leteckého muzea VHÚ.

 

Technické údaje

  • Motor Continental A-65 o výkonu 65 k (48 kW) při 2 300 ot/min
  • Průměr nosného rotoru: 6 360 mm
  • Délka: 3 000 mm
  • Výška: 2 010 mm
  • Rozchod kol: 1 600 mm
  • Prázdná hmotnost: 150 kg

Aktuálně



„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…
Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

15. 04. 2025
Pohled na problematiku migrace Evropanů z vlastního kontinentu s důrazem na české vystěhovalectví do…
Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

15. 04. 2025
Brněnská fáze bratislavsko-brněnské operace v dubnu 1945 nebyla úplně jednoduchá. Sovětská vojska…
Navštivte výstavu o Pražském povstání u  cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

Navštivte výstavu o Pražském povstání u cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

11. 04. 2025
Za zeleným plotem zadního traktu Armádního muzea Žižkov, kolem nějž vede hodně…