Aero L-60 S

Aero L-60 S

V polovině padesátých let minulého století skončil vývoj víceúčelového letounu L-60 a typ byl zadán do sériové výroby do národního podniku Orličan Choceň. Vzniklo celkem 273 strojů různých verzí (vojenské spojovací, speciální pro zemědělské využití, sportovní a cvičné s dvojím řízením).

Konstrukčně šlo o čtyřmístný, převážně kovový vzpěrový hornoplošník, jehož křídla a pohyblivé ocasní plochy byly potaženy plátnem. Zpočátku jej poháněl plochý šestiválcový motor Praga Doris B o výkonu 220 k (162 kW) s ručně stavitelnou vrtulí V-411. Problémy s motorem si však v sedmdesátých letech minulého století vynutily přestavbu části vyprodukovaných L-60 na verzi S. Ta vznikla v Aerotechniku Kunovice zástavbou původně sovětského motoru Ivčenko AI-14 RA, což byla v Polsku vyráběná hvězdicová pohonná jednotka, která spolu s novou hydraulicky stavitelnou vrtulí dala letounu zcela nový vzhled i letové vlastnosti.

Stroj výrobního čísla 150413 byl zalétán patrně na jaře roku 1957 a předán Ministerstvu národní obrany jako kurýrní a spojovací. Z té doby bohužel zatím neexistují žádné doklady o jeho provozu. V roce 1962 absolvoval první generální opravu a zdá se, že po ní byl předán Aeroklubu Svazarmu České republiky. Do čs. leteckého rejstříku byl zapsán dne 14. července 1964 pod imatrikulační značkou OK-LKR. Podle záznamů rejstříku se stal jeho držitelem Severočeský krajský aeroklub Ústí nad Labem a domovským letištěm Raná u Loun. Poté poctivě sloužil našim sportovním letcům až do května 1982, kdy byl v rámci III. GO v Kunovicích přestavěn na verzi S. V této podobě byl využíván hlavně k výsadkům a vlekům větroňů. Vystřídal postupně několik aeroklubů, např. Jindřichův Hradec, Most, Jihlava, Havlíčkův Brod, Hořice a další. Byl často využíván i při plachtařských závodech, především pro vleky z polí. Svojí letovou činnost ukončil 9. října 2010 v Jihlavě, a to paravýsadky. Celkem absolvoval čtyři generální opravy a jeho nálet činil 4 489 h při 6 685 startech.

Do sbírky VHÚ byl získán koupí od Aeroklubu České republiky v červnu 2016. Do budoucna se s tímto slavným univerzálním strojem počítá jako s jedním z hlavních exponátů připravované expozice sportovního letectví.

 

Technické údaje:

  • Motor AI-14 RA o výkonu 260 k (191 kW) při 2 350 ot/min
  • Rozpětí: 13,96 m
  • Délka: 8,54 m
  • Výška: 2,72 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 1  030 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 1 560 kg
  • Maximální přípustná rychlost: 160 km/h
  • Dolet: 500 km

Aktuálně



Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11.2025

Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11.2025

06. 11. 2025
Využijte státního svátku a zúčastněte se komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren, které…
Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

04. 11. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
Pohled z nebe do pekla

Pohled z nebe do pekla

04. 11. 2025
Fotografie, která v době první československé republiky sloužila k výcviku leteckých pozorovatelů, přináší unikátní…
V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

31. 10. 2025
Před dvaceti lety, 8. října 2005 otřáslo Pákistánem ničivé zemětřesení. Na pomoc…
Ministryně obrany Jana Černochová na slavnostním aktu v atriu Armádního muzea Žižkov udělila čtyři desítky resortních vyznamenání

Ministryně obrany Jana Černochová na slavnostním aktu v atriu Armádního muzea Žižkov udělila čtyři desítky resortních vyznamenání

29. 10. 2025
U příležitosti státního svátku 28. října udělila ministryně obrany Jana Černochová čtyři…