Aero L-60 S

Aero L-60 S

V polovině padesátých let minulého století skončil vývoj víceúčelového letounu L-60 a typ byl zadán do sériové výroby do národního podniku Orličan Choceň. Vzniklo celkem 273 strojů různých verzí (vojenské spojovací, speciální pro zemědělské využití, sportovní a cvičné s dvojím řízením).

Konstrukčně šlo o čtyřmístný, převážně kovový vzpěrový hornoplošník, jehož křídla a pohyblivé ocasní plochy byly potaženy plátnem. Zpočátku jej poháněl plochý šestiválcový motor Praga Doris B o výkonu 220 k (162 kW) s ručně stavitelnou vrtulí V-411. Problémy s motorem si však v sedmdesátých letech minulého století vynutily přestavbu části vyprodukovaných L-60 na verzi S. Ta vznikla v Aerotechniku Kunovice zástavbou původně sovětského motoru Ivčenko AI-14 RA, což byla v Polsku vyráběná hvězdicová pohonná jednotka, která spolu s novou hydraulicky stavitelnou vrtulí dala letounu zcela nový vzhled i letové vlastnosti.

Stroj výrobního čísla 150413 byl zalétán patrně na jaře roku 1957 a předán Ministerstvu národní obrany jako kurýrní a spojovací. Z té doby bohužel zatím neexistují žádné doklady o jeho provozu. V roce 1962 absolvoval první generální opravu a zdá se, že po ní byl předán Aeroklubu Svazarmu České republiky. Do čs. leteckého rejstříku byl zapsán dne 14. července 1964 pod imatrikulační značkou OK-LKR. Podle záznamů rejstříku se stal jeho držitelem Severočeský krajský aeroklub Ústí nad Labem a domovským letištěm Raná u Loun. Poté poctivě sloužil našim sportovním letcům až do května 1982, kdy byl v rámci III. GO v Kunovicích přestavěn na verzi S. V této podobě byl využíván hlavně k výsadkům a vlekům větroňů. Vystřídal postupně několik aeroklubů, např. Jindřichův Hradec, Most, Jihlava, Havlíčkův Brod, Hořice a další. Byl často využíván i při plachtařských závodech, především pro vleky z polí. Svojí letovou činnost ukončil 9. října 2010 v Jihlavě, a to paravýsadky. Celkem absolvoval čtyři generální opravy a jeho nálet činil 4 489 h při 6 685 startech.

Do sbírky VHÚ byl získán koupí od Aeroklubu České republiky v červnu 2016. Do budoucna se s tímto slavným univerzálním strojem počítá jako s jedním z hlavních exponátů připravované expozice sportovního letectví.

 

Technické údaje:

  • Motor AI-14 RA o výkonu 260 k (191 kW) při 2 350 ot/min
  • Rozpětí: 13,96 m
  • Délka: 8,54 m
  • Výška: 2,72 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 1  030 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 1 560 kg
  • Maximální přípustná rychlost: 160 km/h
  • Dolet: 500 km

Aktuálně



Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…