Letoun Mráz M-1 C Sokol, výr.č. 127

Letoun Mráz M-1 C Sokol, výr.č. 127

Jedním z exponátů Leteckého muzea, který byl zachráněn díky výzvám v časopise Letectví a kosmonautika, je známý turistický a sportovní letoun Mráz M-1 C Sokol. Tuto celodřevěnou konstrukci začala krátce po 2. světové válce vyrábět Továrna letadel Ing. J. Mráz v národní správě a navrhl ji Ing. Zdeněk Rublič na základě svých předešlých výtvorů.

Jednalo se o elegantní dvousedadlovku se zatahovacím podvozkem, jež zaznamenala i slušný exportní úspěch. Tomu pomohly i některé dálkové lety, které Sokoly podnikaly např. do Afriky a Austrálie. Verze C se od původního návrhu lišila přidáním dalšího sedadla za piloty, a tím vynucenou úpravou šípu křídla. Náš exponát byl vyroben v roce 1947 a imatrikulován jako OK-BHM, poté byl předán n.p. Odeva Trenčín jako kurýrní stroj. Tam létal až do roku 1951, kdy byl převeden Dobrovolnému svazu lidového letectví-DOSLET a získal jej aeroklub Trnava.

Po dolétání životnosti byl přenechán Střední průmyslové škole strojní Trnava, kde byl zavěšen ve strojních dílnách. Nakonec ale skončil na zahradě mateřské školky, kde se na něm malí příznivci letectví opravdu podepsali.

V dezolátním stavu byl v roce 1969 objeven trnavským plachtařem Vladimírem Štětinou a ten obratem informoval pracovníky Letecké skupiny VM, kteří jej v září téhož roku převezli do Kbel. Protože letoun byl značně nekompletní, vyzvali restaurátoři LS VM znovu leteckou veřejnost k poskytnutí jakýchkoliv částí na tento typ.

Náročná renovace pak proběhla v dílnách Letecké skupiny a stroj byl předveden veřejnosti 22. října 1970. Jelikož se na jeho povrchu zachovaly ještě původní znaky trenčínských oděvních závodů, byl uveden do zbarvení, jak létal na počátku padesátých let minulého století. Dnes je Sokol vystaven v hangáru č. 40 Leteckého muzea Kbely a dokládá vysokou vyspělost našeho leteckého průmyslu krátce po osvobození.

Motor: Walter Minor 4-III o výkonu 105 k (77 kW)

Rozpětí 10,00 m

Délka 7,35 m

Hmotnost prázdného letounu 425 kg

Vzletová hmotnost 780 kg

Maximální rychlost 230 km/h

Dostup 4 800 m

Dolet 1 000 km

 

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…