Během 2. světové války používala nacistická Luftwaffe také obří transportní šestimotorové letouny Messerschmitt Me 323 Gigant. Tyto vskutku gigantické stroje pojaly až 12 tun užitečného zatížení, včetně takových souprav jako byly pásové tahače s děly, nebo nákladní automobily s vleky. Jejich nevýhodou však byla poměrně velká zranitelnost stíhacími letouny protivníka. Té se konstruktéři snažili čelit důsledným pancéřováním prostor posádky, především pilotní kabiny.
Jako doklad této pasivní ochrany může sloužit úlomek pancéřového skla, patrně z čelního štítku kabiny Messerschmittu. Jde o zbytek tabule o tloušťce 55 mm, lepené ze čtyř vrstev velice kvalitního tvrzeného skla. Jeho dokonalá průhlednost byla zajištěna použitím fóliového lepidla na spojení jednotlivých různě silných skleněných desek.
Zlomek o rozměrech 210 x 170 x 55 mm a hmotnosti 1,6 kg, byl spolu s dalšími částmi Me 323 nalezen v lomech pod letištěm Skuteč. Na tomto letišti mělo skončit v roce 1945 hned několik Gigantů, které byly postupně rozebrány a zlikvidovány místními obyvateli. Do sbírky VHÚ se pak dostal v roce 1998.