Otakar Nejedlý, Sentheim – hroby čs. dobrovolců, 1919

Otakar Nejedlý, Sentheim – hroby čs. dobrovolců, 1919

Když začalo v květnu 1919 vedení Památníku odboje organizovat výpravy umělců na bojiště první světové války, projevil zájem o účast také významný český malíř Otakar Nejedlý (1883–1957). Původně byl vyzván, aby jako člen uměleckého oddělení vyrazil na Sibiř, avšak z důvodu pracovní vytíženosti byl nakonec jmenován vedoucím francouzské výpravy. Dva letní měsíce roku 1919 pak navštěvoval společně s Vincencem Benešem a Bohuslavem Harnou lokality, na nichž ještě před nedávnem bojovali vojáci čs. zahraniční armády ve Francii. Své dojmy a vnitřní pocity z cest shrnul v zajímavé vzpomínkové knize s názvem Malířovy dojmy z francouzského bojiště (Praha 1921).

Otakar Nejedlý nenáleží do okruhu výtvarníků-legionářů a za první světové války nebojoval na žádné z front. Avšak krátká, v úvodu zmíněná etapa z roku 1919 je neodmyslitelnou a významnou součástí jeho uměleckého vývoje. Použil totiž zcela novým, kontrastujícím způsobem barvy, s jejichž pomocí vytvářel kompozice.

Prezentovaná malba představuje pohled na pohřebiště příslušníků čs. legií ve Francii, kteří položili své životy v bojích za svobodný československý stát. Podél hřbitovní zdi v alsaském Sentheimu se táhnou hroby vojáků s provizorními dřevěnými kříži, ozdobenými věnci a červenobílými bikolorami.

Otakar Nejedlý pocházel ze selské rodiny v Roudnici nad Labem. Ačkoli na gymnáziu nepatřil právě k nejúspěšnějším studentům, inklinace k malířství předurčila jeho budoucí profesní dráhu. Vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Ferdinanda Engelmüllera, jenž velmi ovlivnil jeho prvotní výtvarnou orientaci. V letech 1903–1905 se pro Nejedlého staly inspirativními jeho návštěvy u Antonína Slavíčka v Kameničkách u Hlinska, kde měl možnost se setkat s dalšími osobnostmi tehdejší české výtvarné scény. Po studijních cestách v Evropě se v roce 1909 rozhodl, že s přítelem a malířem Jaroslavem Hněvkovským navštíví exotické kraje Indie a Cejlonu. Podstatnou roli hrála v jeho životě pedagogická dráha na pražské Akademii výtvarných umění, kde vyučoval od roku 1925 až do konce života krajinářství.

Plátno, olej, 1 440 x 2 630 mm

Umělecké dílo bylo do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získáno formou nákupu v roce 1924.

 

Aktuálně



Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

27. 02. 2025
Historik Prokop Tomek a účastník několika zahraničních operací Miroslav Vyšata připomněli českou…
Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

26. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

25. 02. 2025
Jaká byla role českých letců v první světové válce? Jaké příběhy se…
Cvičení DUNAJ-86

Cvičení DUNAJ-86

24. 02. 2025
Ve dnech 3. – 8. února 1986 se na území Maďarské lidové…
Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

21. 02. 2025
Přečtěte si, jak kolegové z Leteckého muzea Kbely pečlivě pracovali na restaurování…