Pilotní cvičná kabina PCK-53 po renovaci

Pilotní cvičná kabina PCK-53 po renovaci

Pro zdokonalovací výcvik vojenských pilotů sloužily u nás od poloviny padesátých let minulého století speciální cvičné kabiny, které umožňovaly levný nácvik létání podle přístrojů, řešení radionavigačních úkolů a výcvik ve střelbě na pohyblivé cíle. Trenažéry PCK-53 vyvinuli pracovníci Leteckých opraven Olomouc na bázi osvědčených amerických Link-Trainerů s pneumatickým pohonem. V Olomouci pak byly „Pecky“, jak se jim tehdy říkalo, i sériově vyráběny.

Trenažér se sestával z pilotního modulu umístěného na pneumatické základně, kontrolního pultu instruktora se záznamovým zařízením a elektrické vývěvy, která pohybovala stavěcími měchy kabiny. Alternativně bylo možné trenažér vybavit i záznamovým zařízením letu po okolí letiště a cvičným cílem pro vzdušnou střelbu. Vlastní vybavení kokpitu se přizpůsobovalo různým typům letadel používaných v našem letectvu. Existovaly tak kabiny pro nácvik létání s letouny C-105, C-106, S-199, a dokonce i Il-14.

O renovaci trenažéru jsme také psali v článku poutajícím pozornost veřejnosti na otevření Leteckého muzea Kbely pro návštěvnickou sezonu v roce 2024. Přečíst si ho můžete na tomto odkazu.

V Leteckém muzeu VHÚ se dochovala PCK-53, jejíž přístrojové vybavení i ovladače odpovídaly jednomotorovému pístovému letounu, vybavenému zatahovacím podvozkem, klapkami, radiokompasem a kanonem. Patrně nejblíže měla ke stíhací Avii S-199. Původně byla z celého kompletu vystavena pouze samotná kabina, vyrobená ze dřeva, potaženého plátnem a umístěná na podstavci, který nesl elektrické, pneumatické a mechanické prvky naklánění a natáčení modulu.

Na počátku roku 2024 byl v restaurátorských dílnách Leteckého muzea VHÚ celý simulátor podroben důsledné renovaci. Kromě opravy a seřízení modulu byl zrenovován i stůl letového instruktora a obnoven modul vzdušné střelby s původním akrylátovým modelem cíle spolu se záznamovou elektronkou. Vše bylo tedy uvedeno do dobového stavu a poté byl tento poměrně vzácný simulátor vystaven v expozičním hangáru číslo 43, věnovaném především výcviku našich vojenských letců.

Tento velice zajímavý exponát o rozměrech 2 220 x 2 230 x 1 240 mm a hmotnosti 300 kg získal Vojenský historický ústav Praha převodem od vojenského útvaru na počátku sedmdesátých let minulého století.

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…