Mil Mi-35

Mil Mi-35

Ruský bitevní vrtulník Mil Mi-35 byl určen především pro přímou podporu pozemních vojsk, včetně ničení tanků a obrněných cílů. Mezi vrtulníky s podobným určením vynikal především svou schopností přepravit až 8 plně vystrojených vojáků, nebo 1 500 kg materiálu v nákladovém prostoru.

Základní hlavňovou výzbroj vrtulníku tvořil čtyřhlavňový rotační kulomet 9A624 ráže 12,7 mm, umístěný v přídi. Další výzbroj mohla být podvěšena na šesti závěsnících pod pomocnými křídly.

Označení Mi-35 skrývalo vlastně exportní verzi typu Mi-24 V. V rámci Vzdušných sil AČR sloužilo větší množství různých verzi Mi-24/35. V posledních letech byly všechny tyto vrtulníky dislokovány na 22. základně vrtulníkového letectva v Sedlci-Vícenicích u Náměšti nad Oslavou. Jejich provoz byl oficiálně ukončen v prosinci roku 2023, kdy bylo v provozu ještě posledních pět Mi-35.

Stroj trupového čísla 3369 byl vyroben v Rusku v roce 2005 a po záletech předán VÚ 4574 Přerov. Revizi „R 1“ absolvoval v LOM PRAHA, s. p. v roce 2015. V rámci velké generální opravy, která skončila 26. dubna 2021, byl upraven „výroční“ kamufláží připomínající činnost slavné 311. československé bombardovací perutě RAF ve Velké Británii. Jeho letecký provoz byl ukončen u VÚ 2427 Sedlec-Vícenice dne 4. prosince 2023 s celkovým náletem 1 770 h 13 min při celkem 5 128 startech.

Již počátkem roku 2024 bylo rozhodnuto o jeho převodu do sbírky Vojenského historického ústavu Praha. Následně byl vrtulník rozebrán odborníky a prostřednictvím státního podniku LOM PRAHA převezen do Kbel. Široká letecká veřejnost se s ním mohla blíže seznámit při slavnostním otevření Leteckého muzea VHÚ v sobotu 4. května 2024.

Přečtěte si reportáž ze zahájení 55. muzejní sezóny v Leteckém muzeu Kbely, kde byl vrtulník představen.

 

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motory: 2 x Izotov TV-3-117 VM o výkonu 1 765 kW (2 400 k)
  • Celková délka: 21,35 m
  • Délka trupu: 17,31 m
  • Průměr nosného rotoru: 17,3 m
  • Maximální výška: 5,47 m
  • Celková šířka: 6,54 m
  • Hmotnost prázdného vrtulníku: 8 620 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 11 800 kg
  • Maximální rychlost: 335 km/h
  • Dynamický dostup: 4 800 m
  • Dolet s přídavnými nádržemi: 1 000 km

Aktuálně



Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

27. 02. 2025
Historik Prokop Tomek a účastník několika zahraničních operací Miroslav Vyšata připomněli českou…
Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

26. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

25. 02. 2025
Jaká byla role českých letců v první světové válce? Jaké příběhy se…
Cvičení DUNAJ-86

Cvičení DUNAJ-86

24. 02. 2025
Ve dnech 3. – 8. února 1986 se na území Maďarské lidové…
Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

21. 02. 2025
Přečtěte si, jak kolegové z Leteckého muzea Kbely pečlivě pracovali na restaurování…