Od poloviny devadesátých let minulého století sloužilo pro výcvik vojenských pilotů v naší republice osm speciálně upravených dvoumístných letounů Zlín Z-142, výrobcem označovaných jako C-AF. Tyto stroje úzce navazovaly na původní „stočtyřicetdvojky“, určené pro naše aerokluby i zahraniční zájemce, na rozdíl od nich však byly opatřeny mnohem širší avionickou výbavou. Ta jim umožňovala kromě základního a pokračovacího leteckého výcviku i provádění akrobacie, noční a přístrojové létání, radionavigaci i lety v podmínkách bez vidu.
Poháněl je upravený šestiválcový motor LOM M-337 AK.1, doplněný o hydraulicky stavitelnou vrtuli Avia V-500 A. Pro naše letectvo získaly Z-142 C-AF velice pěkné modro-modré zbarvení, doplněné státními symboly a trikolórou v národních barvách. Příď trupu, konce křídel a ocasních ploch byly opatřeny sytou žlutou barvou.
Stroj výrobního čísla 0566 byl vyroben v rámci 17. série v Moravanu Otrokovice v roce 1994. Jeho zálety provedl za továrnu pan Vladimír Peroutka. Od září téhož roku létal stroj v letové zkušebně VÚ 030 Praha (VTÚLaPVO), kde pánové Zdeněk Kadlec, Vítězslav Nohel, Oldřich Pelčák a další testovali jeho vlastnosti a vytvářeli metodiku výcviku na tomto typu pro naší armádu.
V květnu 1995 byl předán do užívání VÚ 2553 Pardubice a zde sloužil v rámci 34. základny školního letectva k výcviku leteckých nováčků. Na stejném letišti byl převeden v roce 2004 do stavu LOM PRAHA, s. p., aby pak v rámci Centra leteckého výcviku zajišťoval školení našich i zahraničních letců.
Jeho spolehlivý provoz byl ukončen v lednu 2023 s celkovým náletem 4 474 h 06 min při 7 179 startech. Poté byl nějakou dobu uložen v hangáru CLV a v roce 2024 vedením LOM PRAHA nabídnut do sbírky Vojenského historického ústavu Praha. Do Leteckého muzea VHÚ byl rozebraný exponát převezen po zemi dne 27. listopadu 2024 a ještě téhož dne techniky CLV smontován v expozičním hangáru č. 43, aby doplnil a rozšířil kolekci československých cvičných vojenských letadel.