Ve vojenském letectvu naší republiky sloužil po nějakou dobu i speciální vrtulník Mil Mi-9. Šlo o létající velitelské stanoviště, zajišťující pomocí rozsáhlé radiotechnické výbavy spojení a velení mezi vojsky. Vyrobeno bylo v roce 1983 v burjatském závodě v Ulan-Ude a dodáno v jediném kusu do tehdejšího Československa. Zpočátku létalo s trupovým označením 0001 u VÚ 5579 Bechyně, později u útvarů v Plzni, Prostějově a Přerově. Po provedení II. generální opravy v Leteckých opravnách Kbely byl vrtulník v červenci 2003 přidělen trvale VÚ 8407 Praha. Následně z něj bylo k počátku roku 2004 demontováno speciální vybavení pro Mi-9 a stroj přeznačen na Mi-8 P.
Díky této konverzi se dochoval i u nás poměrně neobvyklý externí zdroj, který při činnosti Mi-9 na zemi zajišťoval dodávku elektrické energie, aniž by musely běžet turbohřídelové motory. Šlo v podstatě o malý proudový motor, samostatně pohánějící mohutný generátor, dodávající do sítě Mi-9 stejnosměrné napětí 27 V a střídavé 36 V pro jeho speciální vybavení velitelského řídícího stanoviště.
Agregát byl umístěn na čtyřkolém vozíku a bylo možné jej pomocí speciálního navijáku vtáhnout na palubu Mi-9. Celé zařízení o rozměrech 1 600 × 1 100 × 1 000 mm bylo pečlivě zakapotované, nastříkané šedozelenou barvou a opatřené černými popisy v azbuce.