Každý má svůj příběh: restaurování vojenských kufrů

Každý má svůj příběh: restaurování vojenských kufrů

28. 03. 2014

Součástí fondu týlového materiálu je již dnes početná kolekce armádních kufrů. Dřevěný kufr byl pro vojáka nezbytnou osobní věcí s určením pro ukládání výstrojních součástí, předmětů denní potřeby, osobních drobností či památek. Na jeho víku z vnitřní strany mnohdy nalezneme osobní poznámkový aparát, který se například časově vztahuje k výkonu služby nebo číslo přidělené pušky.

 

Téměř vždy je jako materiálu pro výrobu korpusu použito dřevo. Boky z masivu, víko a vnitřní odjímatelná vložka s přihrádkami jsou překližkové. Venkovní povrch bývá černě nalakován silnou vrstvou lihového laku. Vnitřní část včetně dřevěné vložky je neupravena a zůstává v původní barvě použitého dřeva.

Nejčastější jeho tvar je s vypouklým víkem, které se uzavírá nábytkovým zámkem. Madlo pro nošení je oválného tvaru a k ploše víka se přiklápí. Z přední části bývají písmomalířsky, většinou bílou barvou napsána jména majitelů, případně vymalována označení příslušnosti k jednotce a různé jiné malby (kolo, lokomotiva). V období 2. světové války měly kufry zpravidla tvar vojenské přepravní bedny včetně okování rohů a bočních sklopných madel. Povrchová úprava koresponduje s ostatním materiálem, je téměř vždy provedena nátěrem khaki barvou.

Zrestaurované kufry (viz fotodokumentace) se většinou nacházely ve špatném stavu. Dříve byly zřejmě nevhodně uloženy, případně používány jako bedny pro ukládání různých předmětů včetně obalů s prosakující barvou. Z tohoto důvodu mají většinou rozklížené spoje, popraskané plochy, veškeré kovové části napadené silnou vrstvou koroze, chybějící vruty okování, porušenou lakovou vrstvu a masiv dřeva napadený dřevokazným hmyzem, případně plísní.

Po fotodokumentaci a popsání způsobu narušení jednotlivých kufrů začalo prvotní restaurování likvidací ulpělé plísně, většinou ve vnitřním prostoru a zabezpečení proti působení dřevokazného hmyzu chemickou cestou. To se opakovalo třikrát. Po odsátí prachových částic ze všech ploch, proběhlo očištění nalakovaných povrchů s důrazem na zachování písma, znaků, připevněných papírových štítků, částí pohlednic a kovových aplikací.

Dále byly slepeny porušené spoje, doplněny veškeré vruty a hřeby adekvátním spojovacím materiálem. Zkorodované součásti částečně zbaveny narostlé korozní krusty a natanátovány přípravkem, který stabilizuje korozi. Na části porušených ploch je provedena retuš směsi černého mořidla rozpuštěného v šelakové polituře. Vnitřní plochy zůstaly v původní podobě přírodního dřeva bez jakékoliv současné úpravy. Vnější plochy jsou částečně napuštěné lněným olejem.

Kufry po restaurování jsou uloženy v depozitáři Vojenského historického ústavu Praha.

Petr Moudrý

 

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…