Francouzský letoun Nord 1101 Ramier, výr. č. 20

Francouzský letoun Nord 1101 Ramier, výr. č. 20

Dne 7. května 1954 padla pod náporem jednotek Viet Minhu francouzská výspa, opevněná osada Dien Bien Phu. Jméno této vietnamské vesnice nedaleko hranic s Laosem se stalo symbolem francouzské porážky v Indočíně a s tím souvisejícím následným soupeřením ideologií východu a západu v této oblasti, které vyvrcholilo válkou ve Vietnamu. Protože celá oblast kolem Dien Bien Phu byla stovky kilometrů vzdálena od okolních francouzských základen, bylo její zásobování mužstvem i výzbrojí svěřeno Armée de l'Air. Letectvo také provádělo do poslední chvíle i vzdušné krytí obklíčených jednotek.

Jedním z francouzských letadel z tohoto období ve sbírkách VHÚ je i nepříliš známý Nord 1101 Ramier (Holub hřivnáč). Jde o přímého následovníka Messerschmittu Me 208, který byl od roku 1943 vyvíjen pod německým dohledem u bývalé francouzské společnosti Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Nord (SNCAN) jako nástupce úspěšného Messerschmittu Bf 108 Taifun. Po válce pokračovala ve Francii výroba tohoto typu s motory Renault a dala na dvě stě vyrobených kusů, jež převážně odebralo vojenské letectvo a námořnictvo. Tyto čtyřmístné jednomotorové letouny pak sloužily hlavně jako kurýrní na mnoha místech ve světě. Šlo o celokovové dolnoplošníky s charakteristickým plně zatahovatelným příďovým podvozkem, vybavené motory Renault 6 Q 10 o výkonu 235 k s elektricky stavitelnou vrtulí Ratier.

Ramiery většinou létaly ve stříbrné barvě pouze s trupovými kódy a státními znaky. Ozbrojené složky je využívaly až do roku 1963, poté byly zřejmě nabízeny do civilu. Do dnešních dnů se dochovalo několik kusů tohoto typu většinou v leteckých muzeích, některé jsou i letuschopné. Stroj ve sbírkách VHÚ byl získán v roce 1998 výměnou z Francie a krátce vystavován ve vnějších expozicích Leteckého muzea VHÚ. Poté byl demontován a uložen do depozitáře.

 

Technické údaje Nord 1101

Rozpětí 11,48 m

Délka 8,53 m

Výška 3,25 m

Prázdná hmotnost 948 kg

Max.rychlost 305 km/h

Dostup 5 900 m

Dolet 1 200 km

 

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…