Ve Vojenském technickém muzeu Lešany nalezne návštěvník nepřeberné množství pozemní vojenské techniky, část z ní se také vztahuje k období vylodění v Normandii v červnu 1944 a následných bojů na západní frontě. Prohlédněte si prostřednictvím následující fotogalerie nejzajímavější z těchto exponátů.
Haly č. 1-5 Vojenského technického muzea Lešany představují pozemní techniku od roku 1918 do přelomu padesátých a šedesátých 20. století a nedílnou součástí je samozřejmě období druhé světové války. Část expozice je věnována střetům a technice na východní frontě, významnou součástí jsou i automobily, motocykly, děla, tanky a jiná pásová technika, která se objevovala na frontě západní.
Představujeme vám ve fotogalerii tohoto článku zhruba dvacítku nejdůležitějších – a také největších – exponátů, které si můžete v Lešanech prohlédnout a které pocházejí z období invaze 1944 a následných bojů v roce 1945 na západní frontě. Připojujeme také základní informace o historii daného exponátu. Exponáty si samozřejmě můžete prohlédnout i přímo v lešanském muzeu: VTM Lešany je otevřeno během června o víkendech od 9.30 do 17.30, během prázdnin v červenci a srpnu je přístupné denně kromě pondělí rovněž v uvedených časech. V září pak bude otevřeno opět jen o víkendech.
K 70. výročí spojenecké invaze 1944 připravuje Vojenský historický ústav Praha i Tankový den v Lešanech, který se ponese v duchu připomenutí vylodění Spojenců v Normandii a následných bojů, ale připomene i 70. výročí bojů na Dukle, na východní frontě. Některé exponáty, které vám nyní představujeme, se tedy objeví i na Tankovém dni, který je do Lešan naplánován na sobotu 30. srpna 2014.
Stíhač tanků M36 Jackson
Stíhač tanků byl vyvinut na základě požadavků americké armády, která chtěla mít k dispozici stroj, jenž by dokázal ničit nejmodernější německé tanky. První stíhače se dostaly k jednotkám v roce 1944. Po druhé světové válce se účastnily např. bojů v Korei, téměř čtyři stovky Jacksonů získala i bývalá jugoslávská armáda. Třicetitunový stroj disponoval 90mm kanónem, posádku tvořilo 5 mužů.
Motocykl Harley-Davidson 750 WLA
Legendární motocykl, jeden ze symbolů druhé světové války, vznikl přepracováním civilního modelu WL. Byl vyráběn od roku 1940. V roce 1942 přešla továrna jen na válečnou výrobu a dodávala stroje americké, kanadské, britské a také sovětské armádě. Celkem bylo za války vyrobeno na 90 000 vojenských speciálů.
Kolopásové vozidlo White M3 Half-Track M16
Vojenský transportér s pásovým (vzadu) a kolovým (vpředu) podvozkem. Prototyp vznikl v roce 1940, v průběhu války byl vůz několikrát modifikován a modernizován. Vystavený exponát představuje protiletadlové provedení s věží a čtyřmi kulomety Browning 12,7 mm.
Lehký terénní automobil Ford GPW
Klasický jeep americké armády, v tomto případě ho ovšem nevyrobila firma Willys, ale Ford, která tyto vozidla také montovala. Firmy Ford, Bantam a Willys se původně účastnily soutěže na lehká armádní vozidla, vyhrála firma Willys, výroba byla zahájena v roce 1941. Model od roku 1942 vyráběl i konkurenční Ford. Do srpna 1945 bylo vyrobeno na 600 000 kusů jeepů.
Automobil Dodge T214 WC 54
Tento automobil byl zaveden do výroby v roce 1942, typ T214 byl dodáván v modifikacích velitelské vozidlo, polní opravna, valník, nosič zbraní, opravna telefonního spojení atd. Celkem bylo vyrobeno přes 250 000 kusů tohoto vozu. Na sanitní verzi, která je představena zde, připadlo 26 000 vozů.
Automobil Dodge T214 – WC 57
Jiná verze výše představeného vozu. Ve výzbroji je měl i 1. čs. armádní sbor v SSSR. V automobilu tohoto typu zahynul v bojích na Dukle brigádní generál Jaroslav Vedral-Sázavský.
Tank Sherman M4A1
Výroba nejrozšířenějšího amerického tanku druhé sv. války byla zahájena v roce 1941. Celkem bylo vyrobeno na 50 000 kusů tanků v různých verzích, používaly je všechny spojenecké armády včetně SSSR. Vystavený tank je opatřen věží T23 s 76mm kanónem.
Automobil GMC CCKW 353
Třínápravový nákladní automobil s náhonem na všechna kola byl používán k přepravě nákladu, osob i jako tahač houfnic a kanónů. V letech 1941-45 bylo vyrobeno na 500 000 kusů vozidla. Auta byla dodávána s otevřenou či uzavřenou kabinou, ve verzích valník, cisterna, dílna atd. Vozidla byla i ve výzbroji čs. vojáků na západní i východní frontě.
Motocykl Norton 16H
Jeden z nejrozšířenějších válečných motocyklů, vycházel z civilní verze z 20. let, měl obsah 490 ccm. Motocykl byl britské armádě dodáván od roku 1936, byl průběžně modernizován a vyráběl se až do poválečné doby. Britská, australská, kanadská i novozélandská armáda obdržely za války na 100 000 Nortonů.
Matchless G3L
Britský Matchless zahájil armádní výrobu motocyklu G3L na počátku války, byl vybaven revoluční přední odpruženou vidlicí, dodáno bylo přes 80 000 kusů motocyklu. Vyráběl se po válce i v civilní verzi. Vystavený motocykl se nacházel i ve výzbroji Čs. samostatné obrněné brigády.
Tahač SCAMMELL Pioneer SV/VS
Těžký vyprošťovací tahač Scammell byl vyráběn s dalšími verzemi (dělostřelecký tahač, tankový transportér) od roku 1937. Do roku 1943 bylo vyrobeno na 3 000 vozidel všech verzí. Tahač byl vybaven 2,5 tunovým jeřábem s výsuvným ramenem.
Obrněné vozidlo WHITE SCOUT CAR
Jedno z nejznámějších amerických vozidel, sloužilo prakticky na všech bojištích. Vozidlo bylo vyvíjeno od roku 1934, sériově vyráběno od roku 1941. Do roku 1944 bylo vyrobeno na 21 000 kusů.
Motocykl BSA M20
Motocykl vycházející z civilní verze M20, používaný především ke kurýrním účelům za 2. sv. války. Jen v roce 1939 dodala firma BSA britské armádě více než 3 000 strojů.
Tank Cromwell IV
Tzv. křižníkový tank, jehož sériová výroba probíhala v letech 1943-45. Bylo vyrobeno přes 1 000 kusů různých verzí, převážně vyzbrojených kanónem 75mm. Cromwelly sloužily v britské, ale také polské a československé armádě. Až do konce 40. let tvořilo 180 Cromwellů nejpočetnější tankovou výzbroj čs. armády.
Transportér Windsor Carrier Mk. 1
Pásový transportér, který byl v britské armádě používán k přepravě pěchoty, těžkých pěchotních zbraní a k tažení děl. Vystavený transportér je spojovací verze.
25 liberní kanónová houfnice Ordonance Q.F., 25pdr Mk. 2
Jedna z nejslavnějších britských dělostřeleckých zbraní. Po roce 1940 zasáhla do bojů na všech bojištích, renomé si vydobyla při přehradné palbě u El Alameinu.
Dělostřelecký tahač Morris – Commercial C8 Quad
Tahač s pohonem 4x4 byl vyráběn od roku 1939, do konce války dosáhla produkce všech verzí počtu 10 000 kusů. Auta sloužila hlavně jako tahače 25 liberních houfnic.
Tahač Morris – Commercial C8/GS 15cwt
Odlišná verze předchozího vozu.