Vývoj nového stíhacího letounu byl na základě požadavků amerického námořnictva zahájen v roce 1954. První prototyp vzlétl 27. května 1958 a v prosinci 1960 byly první stroje s bojovým jménem Phantom II zařazeny do služby, přičemž byly využívány i řadou jiných letectev. V letech 1962-1964 se ve Velké Británii rozhodovalo o náhradě letounů DH Sea Vixen u námořnictva a Hawker Hunter u RAF. V roce 1965 bylo rozhodnuto pro RAF nakoupit letouny typu F-4M. Tato verze Phantomu má motory Rolls Royce Spey a část avionického vybavení od firem Elliot a Ferranti. První prototyp YF-4M (XT 852) vzlétl 17. února 1967. Sériové stroje označené Phantom FGR.Mk.2 začaly přicházet do výbroje RAF od srpna 1968. Ve sbírkách muzea se nachází Phantom FGR Mk.2 (XT 899). Stroj je darem RAF Leteckému muzeu HÚ AČR, do Kbel přiletěl 16. ledna 1992. Pochází z výzbroje 19. perutě RAF z německé základny Wildenrath. U téže jednotky za 2. světové války sloužilo několik čs. stíhačů, kteří v jejích řadách dobyli významné bojové úspěchy.