V roce 1951 bylo v Martině na středním Slovensku založeno pod správou Ministerstva národní obrany činoherní divadlo, které navazovalo na tradici frontového divadla působícího během Slovenského národního povstání. Vůdčí tvůrčí osobností frontového divadla byl slovenský divadelní režisér a herec a komunistický politik Andrej Bagár, který na scéně martinského Slovenského komorního divadla uvedl už na začátku roku 1944 hru belgického dramatika Émila Verhaerena Filip II. Ačkoliv děj hry byl zasazen do reálií Španělska 16. století, naléhavě vypovídala jinotaji a nevyřčenými historickými paralelami také o situaci ve Slovenském státě, a byla proto úředně zakázána. Krátce po vypuknutí povstání potom Bagár zformoval putovní divadelní soubor.
Zatímco slovenské vojáky bojující na východní frontě společně s Němci proti Sovětům bavila o rok dříve oficiální frontová divadla sestavená z mladých slovenských herců a hereček, povstalce svými krátkými dramatickými výstupy povzbuzovalo k dalšímu boji frontové divadlo Andreje Bagára. Po válce Bagár působil v bratislavském Slovenském národním divadle a angažoval se v politice. Dokumentární film „Armádne divadlo Martin“ natočený československým armádním filmovým studiem zasazoval soudobou činnost divadla do historického kontextu a uváděl ukázky z aktuálního repertoáru – vedle komedie ze slovenského venkova „Kubo“ jím byla také hra na motivy ze života lidového hrdiny Jánošíka.
Výrobce: Československý armádní film, 1954
Tvůrci: kamera Josef Illík, hudba Dezider Kardoš, námět, scénář a režie Oldřich Holíček
Technické údaje k filmové kopii: 35 mm, černobílá, zvuková, 423 metrů (14 minut)
Kopie filmu byla do sbírek VHÚ získána v roce 2008 převodem z Agentury vojenských informací a služeb.