Palubní deska letounu Aero L-29

Palubní deska letounu Aero L-29

Mezi nejúspěšnější strojírenské výrobky našeho lehkého průmyslu patřil bezesporu cvičný letoun Aero L-29 Delfín. Jeho sériová výroba probíhala v letech 1961 až 1973 a celkově dala neuvěřitelných 3 665 kusů, z nichž převážná část šla na export. Ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ se nachází celkem devět Delfínů různých verzí a mnoho drobnějších součástí tohoto letadla. Mezi nimi je i kompletně osazená palubní deska ze zadní kabiny instruktora.

Na klasickém duralovém plechu, nastříkaném černou matovou barvou, byly umístěny všechny potřebné přístroje. Vlevo ukazatele tlaku vzduchu a kyslíku, spolu s tably polohy podvozku a stavu systémů. Uprostřed se nacházely přístroje pro kontrolu letu, jimž vévodil mohutný elektrický umělý horizont s příčným kapalinovým sklonoměrem. Dále tam byl umístěn rychloměr, výškoměr, ukazatel radiovýškoměru, ukazatel gyroinduktivního kompasu, variometr a palubní hodiny. Vpravo od nich pak se nacházely přístroje pro kontrolu motoru, otáčkoměr, ukazatel teploty výtokových plynů a sdružený ukazatel teploty a tlaku motorového oleje a tlaku paliva. Kromě nich byly v této části palubní desky ještě palivoměr a kabinový výškoměr, udávající tlak vzduchu v kabině v závislosti na hladině letu.

Na desce se kromě přístrojů ještě nalézala signalizační světla nebezpečně vysoké rychlosti, nebezpečně malé výšky a krajní polohy stabilizátoru. Ve spodní části pak byly přepínače světlometu, kontroly signalizace požáru, zasouvání a vysouvání podvozku a teploměru výtokových plynů z motoru. Přesně uprostřed palubní desky byla namalována široká svislá bílá čára, která naznačovala pilotovi střední polohu ruční řídicí páky v krizových režimech. Celá deska byla pomocí silentbloků připevněna na profilovaném duralovém chassis, jež svou šíří 1 000 mm a výškou 390 mm odpovídalo vrchní části trupu v místě kabiny. Celková hmotnost kompletně osazené sestavy byla 14 kg. Tento zajímavý exponát, který se dlouhá léta v Leteckém muzeu vystavoval ve vitríně pod L-29 Delfín, získal VHÚ v sedmdesátých letech minulého století převodem od n.p. Mikrotechna.

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…