Cvičný letoun De Havilland DH-82 A, Tiger Moth Mk. II, výr. č. 4613

Cvičný letoun De Havilland DH-82 A, Tiger Moth Mk. II, výr. č. 4613

V expozici 2. světové války Leteckého muzea VHÚ je vystaven britský letoun se zajímavými osudy. Jedná se o světoznámý Tiger Moth konstruktéra Geoffreye De Havillanda, který původně vznikl instalací motoru Gipsy II do draku svého předchůdce DH-60 Moth. Po provozních zkouškách a následných úpravách zadalo v roce 1931 britské Air Ministry objednávku na první sériové stroje. Začátkem roku 1932 byla vyvinuta výkonnější verze motoru Gipsy III o 130 k s označením Gipsy Major I. Letoun s novým motorem měl mírně pozměněnou konstrukci trupu a křídel a nesl označení DH-82 A. V době vypuknutí druhé světové války bylo v aeroklubech více než 300 těchto strojů a dalších 1 000 bylo dodáno RAF. V licenci byl DH-82 A produkován v Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandě a kompletoval se i v Indii.

Celkem bylo postaveno přes 8 800 kusů, které sloužily takřka po celém světě. Stovky těchto letounů jsou dodnes v letuschopném stavu. Také naši letci na západě se s tímto typem setkali během války. Sloužil jim pro elementární výcvik, přezkušování létajícího personálu i jako kurýrní. Letoun vystavený v expozici 2. světové války byl vyrobený u firmy Morris Motors Ltd., zřejmě v roce 1944, pod seriálem PG 627 a s trupovým výrobním číslem 4613. Poté byl asi nasazen v řadové službě. V březnu 1946 bylo letadlo prodáno holandské vládě a v Holandsku registrováno jako PH-UAM. Posléze sloužilo u různých leteckých provozovatelů mimo jiné i jako létající zkušebna.  V roce 1971 bylo registrováno v Německu u Aero-Club Gelnhausen jako D-EBIG, kde bylo používáno i k vleku kluzáků. Odtud bylo v roce 1988 vyměněno s VHÚ, načež prodělalo náročnou renovaci v dílnách LM VHÚ. Nyní je letoun vystaven v barevné úpravě stroje S/N R 5148, s nímž v roce 1943 létali čs. letci u 3. Elementary Flying Trainig School v anglickém Shellingfordu.

 

Motor  Gipsy Major I o výkonu 130 k (96 kW)

Rozpětí 8,94 m

Délka 7,29 m

Hmotnost prázdného letounu 506 kg

Vzletová hmotnost 828 kg

Maximální rychlost 167 km/h

Dostup 4 257 m

Dolet 480 km

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…