Avia B-135 (Av-135)

Avia B-135 (Av-135)

Na prvním snímku je zachycen stíhací letoun Av-135 (B-135) v bulharských službách, stojící na letišti. Na ocasní ploše je patrná bulharská trikolóra. Druhý snímek zachycuje letoun téhož typu s bulharskými letci.

Koncem třicátých let hodlala Avia navázat na úspěch stíhacího dvojplošníku B-534 a přišla s dosti pokročilou konstrukcí dolnoplošníku Avia B-35. Opět se jednalo o dílo konstruktéra Františka Novotného. Výsledný jednomístný letoun s pevným podvozkem měl rozpětí křídel 10,85 m, délku 8,5 m, výšku 2,6 m a jeho vzletová váha činila zhruba 2400 kg. Motor Hispano-Suiza 12Ycrs, licenčně vyráběný v Avii, umožňoval letět maximální rychlostí 480 km/h.

Výzbroj představovala dvojice kulometů vz. 30 ráže 7,92 mm, mezi bloky motoru měl být umístěn jeden kanón Oerlikon ráže 20 mm, střílející dutou osou vrtule. Letoun byl snadno ovladatelný a obratný a mohl se měřit s jakýmkoli tehdejším stíhačem. Jeho uplatnění v československých leteckých silách však zabránily neblahé politické události.

První prototyp poprvé vzlétl 28. září 1938; v listopadu byl zcela zničen při havárii a zkušební pilot zahynul. Druhý prototyp vzlétl koncem téhož roku a i ten havaroval. Třetí prototyp poprvé vzlétl v červnu 1939. Dočkal se vícera změn, nejvýraznější představovala rovná náběžná hran křídel a zatažitelný podvozek, díky kterému se maximální rychlost zvýšila na 535 km/h ve výšce 4000 m. Letoun mohl vystoupat až do výšky 8500 m (někdy se uvádí 9500 m). Tato verze dostala označení Avia B-135 a plně vyhovovala potřebám soudobých leteckých sil.

Bulharské letectvo projevilo zájem o tento typ letounu již roku 1939. O rok později objednalo dvanáct strojů, které se staly jedinými, které šly do sériové výroby. Dodávka se však opozdila, také z plánů na sériovou výrobu v Bulharsku sešlo. Stroje, známé v Bulharsku jako Av-135 nebo též „Ljastovica“ (Vlaštovka), tak bulharské letectvo obdrželo spolu s náhradními motory teprve roku 1943. Tehdy se již nemohly měřit s nejlepšími tehdejšími stroji, navíc byly dodány bez kanónů, a sloužily tak k výcviku stíhacích letců na základně Dolna Mitropolja. Dne 30. března 1944 zasahovaly čtyři B-135 proti velkému náletu amerického letectva, směřujícímu na Sofii, a poručík Jordan Ferdinandov sestřelil u města Dragoman americký bombardér B-24 Liberator. Toto vítězství mělo zůstat jediným sestřelem, kterého kdy B-135 dosáhly.

 

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…