Střední tank T-21 z plzeňské Škodovky

Střední tank T-21 z plzeňské Škodovky

Série snímků zachycuje střední tank T-21 z plzeňské Škodovky na zkouškách v Rumunsku na podzim 1939.

 

V polovině 30. let se Škodovy závody rozhodly navázat na úspěch tanku LT-35 a zkonstruovat pro československou armádu nový typ tanku, tentokráte tank střední. Práce na novém typu, jenž dostal označení Š-II-c, byly zahájeny roku 1936. Zároveň s tím Škoda zdráhavě spolupracovala s firmou ČKD na vývoji společného stroje s názvem ŠP-II-b, a ČKD vedle toho samostatně vyvíjela vlastní model V-8-H.

Vývoj všech tří typů byl spojen s celou řadou komplikací. Prototyp tanku Š-II-c byl dokončen v květnu 1937, ale naprosto nesplnil očekávání, byl poruchový a provizorně byl vybaven motorem staršího typu; věž a výzbroj byly nahrazeny pouze maketou. Od konce roku 1937 do jara 1938 prošel úpravami, ani po nich však nebyly výkony prototypu uspokojivé a československá armáda v dubnu 1938 raději objednala 300 kusů tanku V-8-H (ST vz. 39; objednávka později byla ještě navýšena). Škodovka svůj stroj dále vylepšovala, a to i po Mnichovu, kdy došlo k omezení zbrojních zakázek čs. armády (zrušena byla i objednávka tanku V-8-H). Škodovka doufala, že se svým strojem uspěje alespoň na exportních trzích, a výsledkem dalších úprav byl již dosti uspokojivý stroj, označovaný také jako T-21.

Jeho osádku tvořili čtyři muži. Délka tanku byla 5,56 m, šířka 2,45 m a výška 2,37 m. Síla pancéřování činila až 30 mm, výzbroj tanku představoval kanón ráže 47 mm a dva kulomety ZB-53 ráže 7,92 mm. Tank vážil 16,5 tuny a byl vybaven osmiválcovým motorem Škoda o obsahu 13,8 litru a síle 240 koní. Maximální rychlost na silnici činila 50 km/h, jízdní vlastnosti v terénu byly dobré. Po vzniku Protektorátu Němci nejevili o sériovou výrobu T-21 zájem, přesto Škodovka zkonstruovala prototypy odvozených typů T-22 a T-23, rovněž nepřijatých.

Střední tank T-21 nebyl zařazen do výzbroje čs. a ani německé armády, vážný zájem však o něj měli někteří němečtí spojenci. Rumunsko provádělo na podzim 1939 zkoušky několika různých tanků čs. výroby a počátkem roku 1941 se pokoušelo objednat ve Škodovce 216 tanků T-21, zbrojovka však byla vytížena výrobou pro německé ozbrojené síly a němečtí okupanti realizaci zakázky zakázali. Zájem o tank T-21 projevovala také Itálie, ani v tomto případě však nedošlo k obchodu. V Maďarsku byl tank licenčně vyráběn s dílčími modifikacemi pod názvem Turán. Od roku 1941 bylo vyrobeno celkem 424 strojů různých verzí, při tažení v SSSR se však ukázalo, že již nestačí na moderní sovětské tanky. Z tanku Turán byl odvozen také stíhač tanků Zrínyi, jehož bylo vyrobeno celkem 67 kusů. Je ironií, že někdejší úspěšnější konkurent tanku T-21 na domácím trhu, V-8-H, do sériové výroby zařazen nebyl vůbec.

 

Aktuálně



Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

09. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

08. 05. 2025
Vojenský historický ústav zveřejnil další digitální edici historického pramene s informacemi o…
Česká republika si připomíná 80 let od konce války: Respekt a úctu si zaslouží všichni padlí, řekl prezident

Česká republika si připomíná 80 let od konce války: Respekt a úctu si zaslouží všichni padlí, řekl prezident

08. 05. 2025
Nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem republiky Petrem Pavlem dnes u…
Technika ze sbírek VHÚ je k vidění i na Vítězném náměstí

Technika ze sbírek VHÚ je k vidění i na Vítězném náměstí

06. 05. 2025
V úterý 6. května odpoledne byla oficiálně zahájena výstava Nezapomeňme 80 na…
Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

06. 05. 2025
Při příležitosti 80. výročí Pražského povstání a blížícího se výročí konce druhé…