Letoun Let L-410 UVP

Letoun Let L-410 UVP

Vývoj celokovového lehkého dvoumotorového dopravního letounu pro 15 až 19 cestujících byl zahájen národním podnikem Let Kunovice v kolektivu vedeném Ing. Ladislavem Smrčkem ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století. Při návrhu se přihlíželo k provozním i klimatickým podmínkám bývalého SSSR, pro něž byl hlavně určen. Prototyp, poháněný kanadskými motory Pratt & Whitney PT6A-27 o výkonu 533 kW (724 k), poprvé vzlétl 16. dubna 1969. První sériově vyráběné letouny L-410 A měly ještě kanadské motory, ale již následující verze L-410 M byla vybavena československými M-601 A. Podle požadavků sovětského zákazníka vznikla verze L-410 UVP se zkráceným vzletem a přistáním. Původně ji poháněly M-601 B a lišila se také zvětšeným rozpětím křídel i dalšími úpravami.

Na základě zkušeností z provozu byla vyvinuta ekonomičtější varianta L-410 UVP-E a vznikly také další modifikace, jako například víceúčelová transportní L-410 T a fotogrametrické L-410 FA a L-410 FG. Celkem bylo vyrobeno přes 1 100 letounů L-410 Turbolet, z toho více jak 800 jich bylo dodáno do bývalého SSSR, další šly do mnoha států celého světa. Řadu verzí L-410 používalo i naše vojenské letectvo. Jedním z nich byl i stroj L-410 UVP trupového označení 1504 a výrobního čísla 851504. Letoun byl vyroben v červenci 1985 a od září toho roku do února 1991 létal v Sovětském svazu s imatrikulací CCCP-67537. Do Československa se stroj vrátil k 1. generální opravě a poté byl předán VÚ 8407 Praha do Kbel. Létal až do 24. června 2003, kdy s ním posádka pod velením mjr. Karla Lindovského uzavřela jeho letový účet. Měl celkem nalétáno 5 319 h a 7 120 startů. Poté byl dlouhodobě konzervován a v roce 2006 převeden do sbírek VHÚ. Od té doby je vystavován ve venkovní expozici Leteckého muzea.

 

Technické údaje:

Motor: 2 x M-601 D (8) o výkonu 540 kW (734 k) při 100,4 % otáček generátoru plynů

Rozpětí 19,48 m

Délka 14,467 m

Hmotnost prázdného letounu 3 700 kg

Vzletová hmotnost 5 700 kg

Cestovní rychlost 368 km/h

Cestovní dostup s kyslíkovým vybavením 4 200 m

Dolet 1 190 km

Aktuálně



Navštivte výstavu „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“ v Armádním muzeu Žižkov

Navštivte výstavu „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“ v Armádním muzeu Žižkov

09. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov byla zahájena výstava s názvem "Co srdce pojí,…
Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus hovořil o pozemních silách na západní frontě

Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus hovořil o pozemních silách na západní frontě

08. 04. 2025
Speciální čtyři díly podcastu Kamufláž plus se věnují tématu 80. výročí konce…
Začíná výstava „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“. Připomene osudy českých přistěhovalců

Začíná výstava „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“. Připomene osudy českých přistěhovalců

06. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov bude ve středu 9. dubna slavnostně zahájena výstava…
Přelomová jednání k rozvoji zbrojní výroby v Československu

Přelomová jednání k rozvoji zbrojní výroby v Československu

05. 04. 2025
V lednu 1989 se Předsednictvo vlády ČSSR usneslo komplexně řešit problematiku zbrojní výroby,…
Z restaurátorských dílen: Rakouský palaš

Z restaurátorských dílen: Rakouský palaš

04. 04. 2025
Tentokrát se v článku věnovaném práci našich kolegů restaurátorů budeme věnovat zbrani,…